Geplaatst op: 23-02-2021
Auteur: Marc Gerlings

Perceptie reputatie steden verandert door coronamaatregelen

DMO - Amsterdam verliest koppositie aan Utrecht

Perceptie reputatie steden verandert door coronamaatregelen
Stad met sterkste reputatie? Amsterdam verliest zijn titel en Utrecht neemt eerste plaats in.

De perceptie van sterkste reputatie van steden verandert door de invloed van een jaar lang aan coronamaatregelen. Amsterdam was altijd de favoriete stad in de ogen van  de Nederlanders maar dat verandert. Utrecht neemt die koppositie over en de hoofdstad daalt zelfs twee plaatsen in een top 1 overzicht.

Utrecht en Maastricht zijn nu voor het eerst populairder dan de hoofdstad voor de gemiddelde Nederlander. De Amsterdammer mist de reuring nu de stad in lockdown zit, terwijl het vóór de coronacrisis juist klaagde over de drukte door het toerisme. 
Middelgrote steden met een historisch centrum blijven in trek, terwijl voorsteden uit de gratie raken door een gebrek aan cultuur en sport. Maastricht heeft de hoogste bewonerstevredenheid. Dit blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 77.500 Nederlanders.

Gemeenten met de sterkste reputatie onder de gemiddelde Nederlander in 2021 (vergeleken met 2011)

1. (3) Utrecht

2. (2) Maastricht

3. (1) Amsterdam

4. (6) Rotterdam

5. (5) 's-Hertogenbosch

6. (4) Den Haag

7. (7) Groningen

8. (10) Nijmegen

9. (12) Haarlem

10. (11) Breda

Bron: Steden & Streken Merkenonderzoek 2011-2021. De ranglijst is samengesteld op basis van de merkkracht van de 100 grootste gemeenten, gemeten onder de gemiddelde Nederlander van 18 jaar en ouder. Merkkracht is een gemiddelde van naamsbekendheid, waardering en binding.

Inwoners middelgrote, historische steden genieten meest van stadsleven

Van de gemeenten met meer dan 100.000 inwoners geeft men in Maastricht, Groningen en ’s-Hertogenbosch het hoogste rapportcijfer aan de eigen stad. Ook bij de eerste onderzoeksmeting van tien jaar geleden scoorden deze steden hoog. ‘Of het nu boven of beneden de rivieren is, in de middelgrote, historische stad ervaart de inwoner de menselijke maat. Zelfs in coronatijd is men er tevreden door de fijne sfeer, ondanks dat de voorzieningen nu veel kariger zijn dan normaal’, zegt Hendrik Beerda.

Daling imago Amsterdam onder eigen inwoners in stroomversnelling

Beerda over het waarom van de plotselinge daling op de ranglijst van Amsterdam: ‘Van de drie grote steden heeft alleen Amsterdam lange tijd een top 10 positie bekleed onder bewoners. De ingezette daling in bewonerstevredenheid is tijdens de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Amsterdammers werden steeds minder blij met de toeristenstromen en prijsstijgingen, maar nu keldert het imago door het gemis aan reuring en culturele activiteiten.’
Trefwoorden: DMO, stad, reputatie, cultuur, recreatie, sport, erfgoed

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.