Bordjes weg, bordjes terug, beroering in fietsland
Heel wat beroering deze week bij de langeafstandfietsers. Routenetwerk Twente had een deel van de bewegwijzering van de LF-14 Saksenroute verwijderd. De ANWB, die samen met de Fietsersbond en de Wielersportbond NTFU in de Stichting Landelijk Fietsplatform zit, compleet in de gordijnen omdat de route die door drie provincies loopt, onbruikbaar was geworden. Inmiddels worden de bordjes deels weer teruggeplaatst maar het onderliggende conflict is daarmee nog niet uit de wereld.
Vrijwilligers van het Landelijk Fietsplatform telden maar liefst 110 verwijderde bordjes. Volgens Han van den Heuvel van Routenetwerken Twente gaat het niet om kritische bewegwijzering maar om zogenaamde tussenbewegwijzering op een klein deel van de route. Die zijn vooruitlopend op een afgesproken sanering van de route alvast door de aannemer verwijderd.
LF-netwerk wordt veel gebruikt
Problematischer is de stelling van Overijssel dat het onduidelijk is welke klanten de LF-routes bedienen. Volgens directeur Eric Nijland van het Landelijk Fietsplatform klopt dat niet: "Jaarlijks maken 885.000 Nederlanders een fietstrektocht in Nederland. Zij gebruiken veelvuldig LF-routes.” Door jaarlijks onderzoek onder fietsvakantiegangers is er veel kennis over het gebruik van de LF-routes. Zo blijkt dat onderweg bewegwijzering de voornaamste vorm van navigatie is. Digitale hulpmiddelen worden gezien als ondersteuning, maar niet als vervanging van de fysieke bewegwijzering. LF-routes zijn ook economisch relevant. Door Nederlanders wordt in totaal 143 mln euro per jaar uitgegeven tijdens fietstrektochten in NL, ongeveer 33% daarvan (47 mln euro) heeft dan betrekking op trektochten op een LF-route. De provincie Overijssel voelt zich daarentegen gesteund door de haar toeristische partners in de provincie: "Diverse LF-routes passen in de visie van Gastvrij Overijssel en de Overijsselse routebureaus niet meer voor het fietsen van langere afstanden.”
Netwerk wordt gemoderniseerd
Verder stelt Overijssel dat de strategie van het Landelijk Fietsplatform alleen gericht is op het behouden van het aantal fietskilometers en niet op het moderniseren van een verouderd systeem. Ook die stelling staat op gespannen voet met de werkelijkheid. Het Landelijk Fietsplatform is al enige jaren bezig met het omvormen van 26 LF-routes naar 10 zogenaamde LF Icoonroutes. Daarvan zijn er inmiddels drie gerealiseerd (Maasroute, Zuiderzeeroute en Kustroute) en wordt momenteel hard gewerkt aan de Waterlinieroute. Volgens Van den Heuvel gaat die sanering veel te traag en worden termijnen steeds opgeschoven.
De LF-14 Saksenroute is volgens Nijland juist nog intact omdat deze onderdeel uitmaakt van de Ronde van Nederland en een populaire route is. "Je moet goed kijken wat je hebt, dat doorontwikkelen, naast nieuwe sterke thema’s zoals de Waterlinieroute die we nu ontwikkelen”, stelt hij. "Je gooit sterke merken als de Zuiderzeeroute en de Kustroute toch niet zomaar weg.” Maar we gaan graag samen in gesprek over een mogelijke nieuwe invulling van de LF-14. Hij zou graag zien dat de routebureau’s in Drenthe, Groningen en Twente en Achterhoek rond de tafel gaan om samen een mooi product voor fietsers te ontwikkelen. "Voor de Saksenroute willen we samen met de regio’s kijken hoe we onder die route een thema kunnen leggen en pas als we die niet vinden, gaan we saneren. Met de juiste communicatie zodat de fietser daar geen last van heeft.”
Gat in landelijk netwerk?
Teleurstellend voor fietsvakantiegangers is de stelling van de provincie Overijssel dat ze alleen nog maar fietsroutes in de eigen provincie willen ondersteunen. Daarmee dreigt midden in Nederland een gat in een landelijk netwerk te vallen. Een netwerk dat internationaal juist veel waardering krijgt. Volgens Van den Heuvel wordt al sinds 2015 gesproken over een sanering van diverse LF-routes maar schiet het niet erg op. Hij spreekt overigens tegen dat Overijssel niet wil investeren in landelijke fietsroutes. Zo wordt juist een Hanze- en een Oranje fietsroute ontwikkeld.
Versnipperde financiering
Achterliggend speelt een conflict over de financiering van het Landelijk Fietsplatform door Overijssel en de financiering van de routebureau’s in de provincie. Omdat Overijssel als enige provincie niet bijdraagt aan een collectief pakket van landelijke basisactiviteiten heeft het Landelijk Fietsplatform Overijssel afgesloten van het landelijk meldsysteem en van de landelijke portal. En dat heeft bij de routebureau’s in Overijssel weer veel kwaad bloed gezet.
Zowel routebureau’s als het Fietsplatform zien de oplossing in een constructief rechtstreeks overleg tussen deze partijen. Eric Nijland: "We hebben geen conflict met de routebureaus, ook nooit gehad. Wel hebben we te maken met een al jaren slepende impasse in de samenwerking met de provincie en Gastvrij Overijssel. Zij zitten onze samenwerking in de weg. We kijken ernaar uit om – net als we dat doen met de andere routebureaus in Nederland - snel en ongehinderd weer met elkaar te overleggen en afspraken te maken.”
De datumprikker is uitgezet. Hopelijk leidt dit tot een de-escalatie van deze kwestie en kunnen de pijlen weer worden gericht op waar het allemaal om te doen is: onbegrensd fietsplezier in Nederland Fietsland. Inclusief de prachtige fietsprovincie Overijssel!