Geplaatst op: 26-02-2021
Auteur: Ton Vermeulenn
NRIT

Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?

Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Afbeelding van Mabel Amber Messianic Mystery Guest via Pixabay

Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. In totaal registreerde het CBS bij logiesaccommodaties 86,2 miljoen overnachtingen die door 27,6 miljoen gasten werden gerealiseerd. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige jaarcijfers. 

Bedrijven die 2020 in aantallen overnachtingen met een plus afsloten, hebben de benchmark verslagen en kunnen relatief tevreden terugkijken. Vaak wel met minder omzet aangezien de horecavoorzieningen op de bedrijven beperkt open waren. 


Logiesaccommodaties

Extreem slecht jaar voor hotels en groepsaccommodaties 

Hotels en groepsaccommodaties zagen in 2020 het aantal overnachtingen het meest teruglopen naar achtereenvolgens 29,1 miljoen (-47%) en 2 miljoen (-55%). Voor de hotels komt dit vooral door een daling van het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten met 65%. 

Het wegblijven van hotelgasten uit het buitenland was vooral goed te zien in de grote steden. Hotels in Amsterdam boekten 72% minder overnachtingen. Ook het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten dat naar de hoofdstad kwam daalde, met 45%. In Den Haag was de daling van het aantal hotelovernachtingen van buitenlandse gasten nog het kleinst (39%). Het aantal hotelovernachtingen van Nederlandse gasten daalde er met 44%.

Logiesaccommodaties

Campings en huisjesterreinen minder hard getroffen

In totaal werden er vorig jaar 21 miljoen nachten op de Nederlandse campings doorgebracht (-4%). Het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten steeg omdat Nederlanders voor lange vakanties vaker voor binnenlandse vakantiebestemmingen kozen, mede door de mooie zomer.

Het aantal Nederlandse gasten op campings bleef met 2,9 miljoen ongeveer gelijk aan 2019. Maar omdat ze daar gemiddeld langer verbleven, nam het aantal overnachtingen met 10% toe. Deze toename was echter niet voldoende om de daling van het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten (-42%) te compenseren.

Met huisjesterreinen ging het een stuk minder, het aantal gasten daalde daar met 26% naar 7,0 miljoen; het aantal overnachtingen met 20% naar 34,2 miljoen. Op de huisjesterreinen daalde het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten met 3%, die van buitenlanders halveerde (-51%). 

Accommodaties in Noord- en Zuid-Holland het hardst geraakt

Het aantal overnachtingen in logiesaccommodaties liep in alle provincies terug. In Noord- en Zuid-Holland was de daling met respectievelijk 53% en 35% het grootst, in Friesland en Groningen was de daling het kleinst (8% en 10%). Sommige provincies zijn een gewild vakantiedoel voor Nederlandse gasten. Groningen, Friesland, Zeeland en in mindere mate Flevoland kenden in 2020 een toename van het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten.

Logiesaccommodaties

Intercontinentale gasten blijven weg

Mede door de ingestelde vlieg- en reisbeperkingen bleven vooral de intercontinentale gasten in 2020 weg. Het aantal overnachtingen van gasten uit België en Duitsland namen respectievelijk met 56% en 43% af, het aantal overnachtingen van gasten uit Amerika, Azië en Oceanië daalde tegelijkertijd met meer dan 80%. Ook de gasten uit het Verenigd Koninkrijk, die normaliter een belangrijke toeristische markt vormen voor Nederland en vooral voor Amsterdam, verbleven veel minder in ons land. Dat aantal nam af met 74% ten opzichte van 2019.

Trefwoorden: gasten, overnachtingen, onderzoek, horeca, verblijfsrecreatie, hotels, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...