Geplaatst op: 01-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ongekende krimp voor de horeca

Ongekende krimp voor de horeca
Afbeelding van Clker-Free-Vector-Images via Pixabay

Vorig jaar kromp de omzet van de horeca met 34% procent ten opzichte van 2019. Een ongekende krimp die het CBS niet eerder registreerde. Tijdens de kredietcrisis kromp de omzet in 2009 met 4,8%, toen het trieste record. De krimp kwam in het eerste kwartaal van 2020 na zeven jaar omzetgroei op een rij.

Slechtste kwartaal was het tweede toen, ten opzichte van dezelfde periode in 2019 een omzet verlies van 57% werd geleden. Maar ook het vierde kwartaal presteerde met -52% heel erg slecht. Beste kwartaal was nog het eerste met 10% omzetverlies en ook de zomer was met -12% nog relatief goed. 

OmzetHoreca

Logiesverstrekkers: -41%

Logiesverstrekkers zagen de omzet in 2020 met 41% dalen. Hotels kregen met een omzetdaling van 51% de grootste klappen te verduren. De krimp bij de overige logiesverstrekkers zoals de verblijfsrecreatie was met 13,1% een stuk kleiner. 

Eet- en drinkgelegenheden: -31%

De omzet van eet- en drinkgelegenheden kromp, met 31%, minder hard dan die van de logiesverstrekkers. Fastfoodrestaurants hadden relatief het minste last van de coronamaatregelen. Hun omzet was 14% lager dan in 2019. Cafés en restaurants hebben in 2020 respectievelijk 42% en 35% minder omgezet dan een jaar eerder. Kantines en catering ten slotte verloren 36% omzet.

OmzetHoreca
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, omzet, ondernemen, corona, crisis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...