Aantal laadpalen in parkeergarages moet omhoog
Gastvrijheid en parkeren
Gastvrijheid in parkeergarages omhoog door het aanbieden van meer laadplekken.
Steeds meer Nederlanders rijden in een elektrische auto. Die wil je als DMO ook een warm welkom heten in de parkeergarages van je steden en dorpen. Branchevereniging Vexpan en staatssecretaris Van Veldhoven is nu afgesproken dat het aantal laadpalen in parkeergarages fors omhoog gaat. Het is nog maar de vraag of die afspraak genoeg is om de groei van het elektrisch rijden bij te houden.
Er komen meer laadpunten voor elektrische auto’s in parkeergarages. Dat spreken staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en het platform voor parkeren (Vexpan) vandaag af. In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu. Zo blijven parkeergarages ook voor mensen met een elektrische auto een goede plek waar ze hun auto veilig kunnen parkeren en opladen, nu en in de toekomst.
"Dat geeft zekerheid en comfort"
Staatssecretaris Van Veldhoven noemt de afspraken een goede stap: "Als je met de auto op pad bent is parkeren in een parkeergarage vaak een goede optie. Hoe fijn is het dan als je je auto makkelijk kwijt kunt en de batterij na je afspraak weer vol zit. Met deze afspraken komt dat een stap dichterbij. Dat geeft zekerheid en comfort.”
Parkeergarages aantrekkelijker maken
Er zijn in Nederland zo’n 400 parkeergarages, met gemiddeld zo’n 450 parkeerplekken. In ongeveer 2/3 van die garages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. Uit onderzoek van Vexpan, een vereniging waarbij zo’n 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten, blijkt dat er veel kansen zijn om dat te verbeteren. Betere kennisdeling en een heldere doelstelling kunnen helpen om ervoor te zorgen dat elektrische rijders in elke parkeergarage terecht kunnen.
Vexpan: "gastvrijheid is een kernwaarde"
André Wielaard, voorzitter van Vexpan: "Voor de leden van Vexpan is gastvrijheid een kernwaarde. We willen dat parkeergarages voor alle automobilisten een aantrekkelijke optie zijn, nu en in de toekomst. Ook voor mensen met een elektrische auto dus. We gaan daarom actief met elkaar aan de slag om kennis te delen en belemmeringen weg te nemen, zodat de betrokken partijen dit zo goed en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Daarmee ondersteunen we tevens het streven van veel gemeenten om het aantal parkeerplekken op straat te reduceren en meer gebruik te maken van garageparkeren”.
In 2030 10% parkeerplaatsen met elektrisch oplaadpunt
Concrete doestelling die de betrokken partijen vandaag vastleggen is dat er in 2025 bij gemiddeld 5% van de parkeerplekken in parkeergarages een laadpunt is, en in 2030 bij gemiddeld 10% van de plekken. Die percentages zijn gebaseerd op het totale aantal laadpunten dat de komende jaren naar verwachting nodig is. De betrokken partijen monitoren elk half jaar of de aanleg van de laadpunten op schema ligt.
Bij nieuwe garages en grote verbouwingen van bestaande garages zijn er volgens Europese regels al minimumeisen aan het aantal laadpunten.
Topics:Beleid, Leisure, Reis & vervoer
Trefwoorden: gastvrijheid, parkeren, elektrisch, beleid