Geplaatst op: 08-03-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Evenementenbranche komt met Nationaal Evenementenplan

Evenementenbranche komt met Nationaal Evenementenplan
Photo by Wendy Wei from Pexels

Het Eventplatform en de Alliantie van Evenementenbouwers komt met een Nationaal Evenementenplan. In dat plan houden ze rekening met de nieuwste ontwikkelingen rondom vaccinatie, de lessen die uit de Fieldlabs kunnen worden getrokken en sneltesten deze zomer. De initiatiefnemers willen met dit Nationaal Evenementenplan evenementen sneller uit de coronacrisis laten komen.

Jolanda Jansen van de Alliantie van Evenementenbouwers: "Er is dringend behoefte bij mensen aan ontspanning op een verantwoorde en veilige manier en dat kunnen wij als branche bieden. Op de huidige routekaart van de overheid ontbreekt niveau 0 en is er nog geen rekening gehouden met vaccinaties en sneltesten”. De branche wil in april publiek welkom heten op anderhalve meter afstand, in mei tijdens o.a. het Eurovisie Songfestival een volgende stap zetten en in juni weer een stap zetten rondom het EK voetbal. Dan moet op basis van sneltesten de capaciteit naar 50% of zelfs 70% van de reguliere bezoekersaantallen worden gebracht.

Riemer Rijpkema van het Eventplatform: "Per 1 juli denken wij bij onze activiteiten met de oorspronkelijke capaciteit te kunnen werken. De ‘anderhalve meter’ kunnen we dan loslaten, als we werken met sneltesten, triage en monitoring van ons publiek. Dat lijkt ook een logisch vervolg gezien de verwachting van minister De Jonge dat dan in Nederland iedereen tenminste één vaccinatie heeft gekregen”.

De branche zit verder nog met smart te wachten op de eerder toegezegde garantieregeling voor de zomerevenementen. In januari is door de overheid een garantiefonds van 300 miljoen toegezegd zodat de zomerevenementen die na 1 juli plaatsvinden kunnen beginnen met de voorbereidingen. De details van het garantiefonds zijn nog niet bekend gemaakt maar worden rond half maart verwacht.  

Trefwoorden: evenementen, corona, crisis, herstel

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...