Geplaatst op: 08-03-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Al meer dan 15 recreatiebedrijven geholpen door revitaliseringsfonds

Al meer dan 15 recreatiebedrijven geholpen door revitaliseringsfonds
Foto: Justin Sinner

De recreatiebranche in de Noordkop van Noord-Holland weet het stimuleringsfonds Revitalisering Verblijfsrecreatie van De Kop Werkt! goed te vinden. Het fonds is eind 2019 geopend voor de sector en heeft inmiddels al meer dan 15 recreatieparken weten te helpen. Ondernemers en verenigingen van eigenaren kunnen nog tot het einde van dit jaar gebruikmaken van de regeling.

De regio heeft de ambitie om 2030 de best presterende verblijfsrecreatiesector van Nederland te hebben. Toerisme is namelijk een belangrijke economische motor in de Kop van Noord-Holland en Noord-Holland Noord. Door het toerisme in de Kop aantrekkelijker te maken, kan de ambitie vervuld worden en daar draagt dit fonds aan bij.

Sector naar een hoger plan tillen

Bestuurlijk trekker, wethouder Heleen Keur van de gemeente Den Helder, is tevreden dat veel bedrijven het stimuleringsfonds weten te vinden. "Investeren is noodzakelijk om aan de wensen vanuit de markt te blijven voldoen. Maar door de onzekere situatie in deze coronacrisis, is het soms lastig om aan de slag te gaan met deze investeringen. Met het stimuleringsprogramma helpen wij de verblijfsrecreatie door hen advies te geven over deze snel veranderende markt en geven we die extra impuls om de sector naar een hoger plan te tillen. Door corona zie je ook dat veel mensen in eigen land vakantie vieren en dat onze regio hierin heel aantrekkelijk is. Door te investeren in de sector willen we dit aantal en de aantrekkelijkheid van de Kop van Noord-Holland nog meer laten groeien. Dat is weer goed voor onze regionale economie.”

Toekomstbestendige investeringen stimuleren

Op verschillende vlakken wordt hulp aangeboden. "In de afgelopen tijd hebben we veel parken bezocht en samen met de uitbaters gekeken waar ze hulp nodig hebben”, zegt regionaal projectleider Maaike Steltenpool. "We stimuleren toekomstbestendige investeringen en ingrepen die de totale kwaliteit van het park verbeteren, waardoor de gasten zich er meer thuis voelen. Ook is er een financiële tegemoetkoming voor het opzetten van gezamenlijke ondernemersinitiatieven, maatregelen voor het verduurzamen van je bedrijf en het inwinnen van begeleiding en advies.” Voor fysieke investeringen dekt het fonds 25 procent van de totale investering tot maximaal € 25.000; voor advies of begeleiding in de bedrijfsvoering 50 procent.

Sector blij met subsidies

De sector is blij met de ondersteuning. Zo zegt Pascal Veenstra van vakantiepark So What op Texel: "Wij zijn heel tevreden over het programma.” Het park heeft het revitaliseringsfonds ingezet voor een nieuwe entree, extra beplanting, elektrificeren van het machinepark en het vernieuwen van de speeltuin. "Als ondernemer heb je altijd veel ideeën en verbeteringen die je graag wilt doorvoeren. Het programma kan je helpen om om bepaalde investeringen uit te voeren, die je anders niet zo snel zou doen. Ook kregen we achtergrondinformatie over groene energie, dat was heel erg fijn.” Ook de Gastrofarm ‘Op Oost’ heeft van de regeling gebruik gemaakt. Bij een authentieke stolpboerderij komen elf suites en een restaurant. "Het subsidiebedrag was zeer welkom. Het geld heeft meegeholpen aan de kosten om het pand aan te passen van toen naar nu", vertelt Valerie Jongeneel.

Link: http://dekopwerkt.nl/verblijfsrecreatie/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, investeringen, subsidies, noord-holland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...