500 vakgenoten verrast over de ontwikkelingen in 'Toekomst van het vakantiepark'
Bijna 500 vakgenoten keken naar de uitzending 'Toekomst van het vakantiepark' op 9 maart. Auteur Rolf Nijdam overhandigde het eerste exemplaar van zijn boek 'Het vakantiepark in Nederland'. Daarna volgde een kennissessie die veel ontwikkelingen in kaart bracht. Arthur van Disseldorp van HISWA-RECRON zorgde voor deskundig commentaar en vragen. Voor 2023 / 2024 wordt een stabiele groei van 1,5% per jaar in de Nederlandse vakantiemarkt verwacht meldde Kees van der Most. Dat betekent dat een fors deel van die honderdduizenden extra vakanties op vakantieparken zal plaatsvinden. Door alle mengvormen gaan de vakantieparken een bloeiperiode meemaken.
Rolf Nijdam: "Heel speciaal”
Rolf Nijdam, auteur van 'Het vakantiepark van de toekomst': "Om het boek nu vast te pakken in deze uitzending is echt heel speciaal. Voor dit uitgebreide boek heb ik 4.000 parken in beeld gebracht. Alle parken maar ook alle mengvormen zijn meegenomen in de beschrijvingen. In het kort, je kunt 5 scenario's vinden in het boek en je kan vakantieparken vanuit meerdere perspectieven bekijken. Zeker vind je het perspectief van de beheerder maar ook onder meer van de gast, de investeerder en de overheid."
Het eerste exemplaar werd coronaproof eerst overhandigd aan mascotte Sammy en daarna aan gastheer van de dag RCN parken.
Veel extra hectares nodig voor vakantieparken
Keynote spreker, Hans de Vries (bureau voor vernieuwing) hield het publiek voor dat er nog veel ruimte nodig is voor vakantieparken.
"Er is te weinig ruimte voor recreatie. Er komen 1 miljoen Nederlanders bij in de komende jaren. De verwachting is al snel dat we rekenen met 5 miljoen vakanties erbij in 10 jaar. Waar kan dat? Als ik daar mee reken, dan zie je dat 300 hectare per jaar voor recreatie aan vakanties op parken nodig zijn. Dat wordt van invloed op twee manieren."
- Via de ruimtelijke ordening. De omgevingswet komt er aan in 2022. Een veilige en gezonde duurzame leefomgeving staat voorop in deze aanpak en daar kan onze sector prima op inspelen. Het wordt een integrale langetermijnvisie. "Zitten daar kansen in voor leisure? Ja. We moeten wel, we hebben geen andere keus. We moeten vooruit denken."
- Anders denken. "We moeten zelf aan de slag omdat we de hectares nodig hebben. Ondernemers zijn er vaak al mee bezig met dat integraal denken over vakantieparken. Je kunt er als bedrijf, in je samenwerking met andere bedrijven op inspelen. Anders denken is dan onderdeel van de visie op de toekomst. Nu lijkt het nog veel op wat ik noem, postzegelplanologie. Maar hoe doe je dat anders? Vooral door samen met je buren en collega’s tot een visie te komen in en voor je regio. Participatie staat vooraan in Omgevingswet. Loop voorop met visie en plannen en je kan meer met de overheden doen. Met onder meer zonering, betrek je anderen erbij. Je kan door die nieuwe wet goed aan de slag met de gebiedsidentiteit. Zet sterke branding op. Wat je doet in het landschap als bedrijf kun je ook inzetten voor je bedrijf en je merk. Past het bij de streek? Begrijpt iedereen dat ook in je regio? Die participatie wordt belangrijker. Daarmee kunnen we andere kernkwaliteiten in recreatienatuur bereiken."
Match met vitale vakantieparken
Michiel Flooren (Saxion, lector) en Jan Lowin IJzerman (Vitale Vakantieparken, projectleider) gingen in op de optimale match tussen de veranderende omgeving in wetgeving en ontwikkeling en de gast. Flooren liet onder meer zien dat de driehoek gastvrijheid – quality of life – meervoudige waardecreatie de ontwikkeling van vitale vakantieparken bepaalt. Michiel Flooren hield terecht het publiek voor: "Waarom kan een park niet ook een incubator zijn? Ga mee met de digitalisering van de samenleving. Onze economie verandert naar een circulaire economie en daar moeten vakantieparken in meegaan. Doe je het niet, dan word je ingehaald.”
Jan Lowin IJzerman hielp met zijn team al meer dan 60 vakantieparken sinds de start van het project in 2017. Hij werkt met een succesvol recept van enerzijds een stip op de horizon zetten afhankelijk van de ambities van de ondernemer. Plus een praktische aanpak waarbij gekeken wordt naar laaghangend fruit aan combinaties, praktische indeling van het park en de digitale middelen. "We houden het niet bij een plan maar doen het echt met de ondernemer.”
De kijkers vroegen om tips voor ondernemers uit de combinatie van de driehoek van Flooren en de ervaringen van Jan Lowin IJzerman:
- Kijk naar de koplopers
- Leer van elkaar. Vakantieparken kunnen leerkringen opzetten, naar het voorbeeld van de kringen in de landbouw.
- Nodig studenten uit om te experimenteren. Denk daarbij aan haalbaarheidsstudies. Denk daarbij aan de criteria a) Past het bij het park en, b) Past het bij de gast.
De ketens in vakantieparken zijn sterk aanwezig in Nederland. Buitenlandse ketens zijn op overnamepad binnen onze grenzen. Toch is het overgrote deel in deze bijzondere markt is een familiebedrijf. Dat heeft grote voordelen.
Albertha Wielsma, (Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven): "Familiebedrijven zijn waardegedreven. Omdat ze de balans maken tussen familie en onderneming. Vaak is er een sterke regionale verbinding, met een sterke werknemerspool. Je hebt ook een sterke druk op je als ondernemer want je wordt er ook op aangesproken wanneer je bij het voetbalveld staat op zaterdag. Het voordeel van familiebedrijven in de gastvrijheidsbranche: de familie is een betrouwbare gids voor de regio. Maak daarvan gebruik in je communicatie. Door voorbeeld met kleine dingen te laten merken dat je een familiebedrijf bent. Verklap je geheime plekjes en betrek ook je medewerkers in de communicatie."
Hoeveel vakanties op vakantieparken in 2030?
De verwachting van Kees van der Most (Trends & Tourism) is dat de Nederlandse vakantiemarkt in 2023/2024 weer de aantallen van voor de crisis gaat evenaren. Voor de periode daarna wordt een bescheiden groei verwacht van zo’n 1%, wat neerkomt op zo’n 400.000 extra vakanties per jaar. Binnenlandse vakanties zullen het daarbij wat beter doen dan buitenlandse vakanties. Over vakantieparken meldt Van der Most: "Het aantal mooiweerdagen in de Nederlandse zomer lijkt toe te nemen. Het weer is heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van het aantal vakanties in eigen land. Door innovatie bij vakantieparken neemt het aantal nieuwe type verblijfsaccommodaties toe. Dat maakt het binnenlands product ook hipper en dat trekt mensen aan die voorheen uitsluitend naar het buitenland gingen.”
5 ervaringen van ondernemers
De uitzending werd gevarieerd met commentaar over de ontwikkeling van vakantieparken door vier ondernemers. Daaruit vijf opvallende leerpunten:
> Karin Velhuizen van watercamping Heeg: "De storytelling is heel belangrijk. Als je wat vertelt, deel dan eerlijke verhalen en dan krijgt de toehoorder meer waardering voor je bedrijf en waar je voor staat”. Onder meer worden tochten met de lokale visserman georganiseerd. Dat verandert bij veel gasten het beeld op het ambacht, de natuur en hoe je consumeert.
> Hans van Leeuwen over vakantiepark Puur Exloo: "Ik noem dat het butlerniveau. Veel luxe en meer verbinding met de streek, dat wil de gast bij een vijfsterren verblijf in Puur Exloo. De gast bepaalt via zijn mobiel zijn verbinding met de streek en kan via zijn mobiel alles bestellen en laten bezorgen. Mensen willen betalen voor een sterk merk wat Puur Exloo is en niet voor een generiek product van een willekeurig vakantiepark.”
> Luuk Slager van Molecaten over de lange ontwikkeling van het duurzame park Waterdunen: "Alle buitenruimte is van ons allemaal in dit bijzondere gebied. Waar kinderen spelen en voetballen is niet te dirigeren. Cruciaal is dat je voor de lange termijn aan elkaar zit. Je moet ook periodes lang geven aan partners voordat je wat krijgt. Het vertrouwen is onverminderd hoog. Je hebt lastige periodes, toch moet je blijven vertrouwen op je partners.”
> Eelco Stienstra van keten RCN: "Onze park smaken zijn overal anders maar per park wordt ook gekeken naar de centrale lijn. Bij RCN Het Grote Bos willen we een nieuwe centrale faciliteit met conferentiezaal bouwen voor meer kansen in een nieuw marktsegment. Verder zorgen we komend jaar voor veel verfraaiing van de accommodaties in het verhuursegment.”
> Luuk Jansen van Camping Roland: "Gasten zijn blij dat we al drie generaties een familiebedrijf zijn. Door de sterke persoonlijke contacten met de gasten en het hele team daar in mee te nemen, denken we ons te kunnen onderscheiden. Tip voor andere familiebedrijven, laat niets onbesproken in de familie. Bespreek alle punten en zorg dat je er samen uitkomt.”
Bestel het nieuwe standaardwerk voor de Nederlandse vakantieparken
Rolf Nijdam schreef het nieuwe standaardwerk voor vakantieparken: Het vakantiepark in Nederland. De markt voor vakantieparken is zeer divers en in alle opzichten volop in beweging. Buitenlandse investeerders betreden de markt, de omvorming van campings naar bungalow- of chaletparken gaat onverminderd door, maar ook compleet nieuwe parken worden uit de grond gestampt. 1.800 boerderijcampings proberen op kleine schaal de gast rust en ruimte te bieden. Daarnaast staan bungalowparken en campings nog maar aan de vooravond van verregaande technologische ontwikkelingen en vragen ze zich af bij welk samenwerkingsverband of boekingsplatform ze moeten aansluiten. Dit boek (digitaal of fysiek) kan eenvoudig via de store van NRIT(.nl) worden besteld. Het boek 'Het vakantiepark in Nederland" is nu te bestellen. De prijs van de publicatie is € 65,-. (exclusief BTW).
Je kunt de hele uitzending van 'Toekomst van het Vakantiepark' hieronder terugkijken.