Corona geeft online een boost
De coronacrisis heeft de online aankopen in 2020 een flinke boost gegeven. Niet zo verwonderlijk aangezien veel fysieke locaties langere tijd gesloten waren. Thuiswinkel Waarborg komt vandaag met de cijfers.
Vorig jaar hebben Nederlandse consumenten 7% meer uitgegeven bij webshops. In totaal werd voor 26,6 miljard euro online besteed aan 335 miljoen online aankopen, een groei van maar liefst 27%. Deze groei werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de coronacrisis en de bijbehorende overheidsmaatregelen, want in 2019 leek de e-commercegroei nog af te vlakken. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2020 die vandaag is verschenen. Opvallend was ook de groei van het aantal online aankopen per koper; dat steeg van 19 in 2019 naar 24 in 2020. Ook kwamen er online aankopers bij, die groeiden met 2% naar 13,8 miljoen.
Ongekende groeicijfers in diverse segmenten
Door de verschillende restricties vanuit de overheid hebben consumenten meer tijd thuis doorgebracht en konden zij minder uitstapjes maken. Dat zien we terug in een ongekende groei in de online uitgaven binnen Home & Living (+83%), DIY/Garden (+74%), Sport en Recreatie (+62%), Food/Nearfood (+58%) en IT (+56%).
Penetratie verdubbeld
Binnen deze categorieën is de online penetratie soms verdubbeld, wat inhoudt dat er veel meer Nederlanders binnen deze categorieën online zijn gaan kopen. Overigens zien we dat vrijwel alle productcategorieën sterke groeicijfers laten zien. Dat is niet het geval in de reisbranche. Zo laten de online uitgaven aan pakketreizen een daling van 72% zien ten opzichte van 2019 en losse vliegtickets en accommodaties een min van 37%.