Geplaatst op: 12-03-2021
Auteur: NRIT redactie

Monitor Bezoekersdrukte Gelderland wint Strategy Award

Monitor Bezoekersdrukte Gelderland wint Strategy Award
Weergave van de monitor afgelopen zomer.
De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot winnaar van de Covid & Tourism Strategy Award. De tool werd afgelopen zomer succesvol in Gelderland ingezet om toeristen alert te maken op drukke plekken. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema: "Dankzij de inzet van de monitor konden bezoekers van onze provincie veilig recreëren en vakantievieren. Het is dan ook fantastisch dat de monitor internationale erkenning krijgt".

De Covid & Tourism Strategy Award is onderdeel van de Green Destinations Stories Award die vandaag op de Europese reisbeurs ITB Berlijn werd uitgereikt. De prijs is nieuw toegevoegd aan de beurs en is bedoeld voor groene bestemmingen die een effectieve strategie hebben geïmplementeerd om toerisme ten tijde van corona zo verantwoord mogelijk te laten zijn. De gemeente Nijmegen, die sinds 2018 in het bezit is van een ‘Golden Green Destinations Award’, heeft dit project van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen voorgedragen.

Dijkema: "Met de Monitor Bezoekersdrukte Gelderland ontwikkelden we een tool waarmee consumenten de afgelopen zomer in een oogopslag zagen hoe druk het in Gelderland was op de toeristische plekken. Dankzij de grote inzet en betrokkenheid van gemeenten, ondernemers, natuurorganisaties en de provincie Gelderland konden we deze realiseren en laten uitgroeien tot een groot succes. Het ontwikkelen van een tool die enerzijds inzicht biedt in de (verwachte) drukte en anderzijds de bezoekers inspireert alternatieve plekken te bezoeken, is een belangrijk onderdeel van onze strategie als bestemmingsmanagementorganisatie. Aangezien veel Nederlanders ook deze zomer weer volop in eigen land op vakantie zullen gaan, is een nieuwe versie van de Monitor Bezoekersdrukte noodzakelijk en wenselijk. We onderzoeken op dit moment de mogelijkheden daarvoor."
 

Ontwikkeling en onderzoek 

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontwikkelde in opdracht van provincie Gelderland de monitor bezoekersdrukte. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer groen (rustig), oranje (gemiddeld) of rood (druk) was.

In totaal werd de monitor bezoekersdrukte bijna 500.000 keer geraadpleegd. Er werden 627 gebruikers gevraagd naar hun ervaringen. Daaruit blijkt dat een groot deel van de gebruikers (88%), drukke – ofwel de rood of oranje gemarkeerde locaties – hebben vermeden. Zij besloten één van de voorgestelde alternatieve ‘groene’ locaties te bezoeken, op een ander tijdstip naar de gewenste locatie te gaan of thuis te blijven. 94% van de respondenten geeft aan de monitor te willen blijven gebruiken. Niet alleen tijdens, maar ook na corona. 

Over de andere genomineerden en de award is via deze link meer informatie te vinden.
Trefwoorden: Gelderland, monitor, award, ITB, beleid

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...