Geplaatst op: 15-03-2021
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2021-01

Nieuwe generatie vraagt ondersteuning duurzame vrijetijdsindustrie en creativiteit

Wanderlust blijft, innoveer in toerisme met een lage impact

Nieuwe generatie vraagt ondersteuning duurzame vrijetijdsindustrie en creativiteit

De verkiezingen staan voor de deur. In dit thema over de wensen vanuit de sectoren toerisme en recreatie bieden we ook ruimte aan de nieuwe generatie. Daarom interviewden we 5 studenten van de hogescholen Breda University of Applied Sciences (BUas) en Inholland, van de vestiging in Diemen. Hoe kijkt deze bevlogen generatie aan tegen de ontwikkelingen en waarin kan de politiek hen helpen.

Deze vijf studenten zitten allemaal in hun laatste jaar van de opleiding toerisme of leisure. Het is niet altijd makkelijk voor deze generatie om concrete wensen aan de politiek te formuleren. Met anderhalf uur interviewen komen er mooie perspectieven uit. Deze generatie zal de politiek maar ook het huidige werkveld inspireren. De studenten tonen een warm hart voor de combinatie gastvrijheidssector en een maatschappij waarmee het goed gaat.

Minister toerisme en vrije tijd?

De studenten van BUas zijn het ermee eens, er moet een minister van toerisme en vrije tijd komen. "De markt van in- en outbound reizigers is enorm. Het volume en de omzet in leisure is heel groot. De sector wil daarin gehoord worden en daarom moeten we meer investeren in deze sectoren. Een minister is daarbij nodig,” meldt Rick Bolsius. Frank van Boxtel valt hem bij en wijst op het grote belang van Schiphol. Frank trekt het breder en pakt het kerncijfer erbij dat ongeveer 1 op de 10 banen samenhangt met toerisme. Joël Pardaan vindt dan wel dat de minister het inbound toerisme moet koppelen aan het verbeteren van het aanbod in leisure in Nederland.

De studenten van Inholland zijn er niet zeker van dat een ministerpost vrijgemaakt moet worden voor deze sectoren. Zij zijn bezorgd over de krater die corona slaat en of bedrijven nog wel blijven bestaan. Beiden zijn vooral actief in evenementen en place making. Noor Mohamed vraagt vooral van de politiek ná de verkiezingen en de formatie om veel aandacht voor de sector. "In de laatste jaren is het gerealiseerd dat de politiek aandacht heeft voor de sector leisure. Blijf veel aandacht geven en we moeten er met elkaar voor zorgen dat onze mooie sector niet onder de radar blijft. Er is zoveel weggevallen aan evenementen, aan kansen voor ons in de stad (Amsterdam, red.). Floor Duinstra: "Evenementen en de uitgaansscene dat was de trots van Nederland en dat wordt maar voor lief genomen. De politiek heeft daar geen oog voor. Er is een link naar toerisme, die bijzondere omgeving trekt veel toeristen. Wat blijft er over? De leukste plekken vallen om. Het is allemaal een geldkwestie. Ik vraag van de politiek vooral een oplossing voor het geld zodat cultuur en evenementen blijven bestaan, zoals in de vorm van rentevrije leningen. Daarmee kan Den Haag de financiële klap klein maken. Zorg dat al die mooie plekken blijven bestaan, zorg voor geruststelling in de sector. Die radiostilte is verschrikkelijk en het duurt al een jaar. Ook voor de zorg helpt het als je de vrijetijdssector veel ruimte geeft omdat het goed is voor de mentale kant van de samenleving en dat wordt onderschat in de politiek.”

Inbound toerisme koppelen aan het verbeteren van het aanbod in leisure in Nederland

De twee studenten geloven in de creativiteit van de sector en dat snel weer nieuwe bedrijven en initiatieven opstaan na de pandemie. Floor wijst op een lokaal en regionaal beleidspunt. "Er is al veel weggevallen. Als de crisis voorbij is, wat doe je dan met die locaties en ruimte? Wijs de ruimte weer toe aan vrijetijd en recreatie. Die plekken geven een ziel aan een stad, niet een bank of een kantoor.”

Vernieuwend concept?

Wat als je deze studenten één miljoen euro geeft. Welke fraaie concepten werken zij dan uit? Dat vertelt de politiek ook waar de nieuwe generatie gevoelig voor is en wat deze jonge mensen willen bereiken. Er zit een groot verschil in tussen de studenten in Amsterdam en in het zuiden van het land.

Floor: "Daar gaan we evenementen mee opzetten om mensen blij te maken. Evenementen die goed doen voor de samenleving en daar hoort voor mij ook bij dat we de ontstane eenzaamheid aanpakken. We missen het gevoel van vrijheid en saamhorigheid en dat willen we weer terug.”

Noor heeft zich gespecialiseerd in place making en dat zie je terug in haar blik op innovatie. "Ik denk aan een speeltuin of speeltuinen voor volwassenen. Van workshops tot skatelessen, je kan er van alles leren en ervaren. Daar zie ik veel vraag naar. In feite heb ik dan genoeg aan een lege loods die je ombouwt en waar je veel kan organiseren. Daar kun je ook de ouderen bij betrekken want er was en is zoveel eenzaamheid bij ouderen. Er is een groot tekort in het aanbod voor volwassenen. Alles van dit soort plekken wordt opgezet voor kinderen en jongeren maar volwassenen worden vergeten.”

Het zou zonde zijn als nu veel recreatiebedrijven omvallen en mensen recreatie missen na de pandemie

De BUas studenten pakken meer bedenktijd om de vraag te beantwoorden. Het valt nog niet mee. Het gaat de duurzame kant op. Frank: "De sector innoveert veel maar ik vraag aan de overheid om de innovatie te supporten. Ik zie heel graag dat we de reputatie van het toerisme verbeteren en tegelijkertijd helpen om de CO2-uitstoot van de sector te verlagen. Juist met een miljoen kunnen we zorgen voor een beleid met een schone manier van toerisme. Dat liever dan dat we in beleid sturen op meer toeristen naar Nederland halen.” Rick is het met dit antwoord eens maar wil graag meer aandacht en budget vanuit de politiek voor onderzoek naar specifiek duurzame luchtvaart.

Joël ziet nog wel een praktische invulling voor het miljoen. "Zelf ben ik gecharmeerd van het concept eatertainment. Dineren en entertainement kan nog verder ontwikkelen. We zien dat de vraag er is in de grote steden. Het beste voorbeeld is Strijp S in Eindhoven waar dit concept goed bij past. Hoe de ontwikkeling eruit ziet is nog niet duidelijk maar dat willen we graag verder onderzoeken met dat miljoen.”

Kabinet moet prioriteiten stellen

Het blijkt in het interview met de volgende generatie professionals in de gastvrijheidseconomie lastig om voorbij de corona pandemie te kijken. Er komen wel oplossingen en perspectieven boven tafel waar politiek en de sector aan kunnen werken.

"De wanderlust blijft. Mensen willen reizen,” meldt Rick stellig. "Hoe ga je daar creatief op inspelen. De politieke focus is nodig op een duurzame ontwikkeling van toerisme in Nederland.”

Wijs de ruimte weer toe aan vrijetijd en recreatie

"Het volgende kabinet moet prioriteiten stellen. Het economisch vlak wordt niet meer onderschat in de politiek maar het behoud van toerisme wel. We moeten de uitstoot van de sector inperken en met oplossingen komen voor overtoerisme.

Joël ziet dat de positie van recreatie en leisure verschoven is. Lang is het als luxe gezien maar nu is het een basisproduct. Veel mensen gaan er door de pandemie bijna aan onderdoor. Recreatie is zo hard nodig op mentaal gebied. Het zou zonde zijn als nu veel recreatiebedrijven omvallen en mensen recreatie missen na de pandemie. "Let er als kabinet genoeg op dat er steun is. Het is belangrijk voor de maatschappij zelf en de bedrijven in de sector zijn creatief genoeg om de wensen in te vullen van de mensen.”

Op regionaal en lokaal niveau is er veel aandacht voor toerisme, recreatie en cultuur. Noor hoopt dat op landelijk niveau er straks geen afwachtende staatssecretaris of minister zit. "Ik heb een aantal verkiezingsprogramma’s snel gelezen voor 17 maart maar recreatie en de vrijetijdseconomie worden zo weinig belicht. Dat is jammer, daar mag het kabinet veel meer aandacht aan geven.”

Dit artikel komt uit de special over de verkiezingen uit R&T 1 van 2021.  Meer mooie verdieping nodig? Neem een abonnement.

Trefwoorden: beleid, landelijk beleid, tweede kamer, verkiezingen, ondernemen, toerisme, recreatie, vrije tijd

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.