Geplaatst op: 02-03-2021
Publicatie: 2020-03

Covid 19 de uitdagingen en kansen voor Leisure & Events Management opleidingen

Covid 19 de uitdagingen en kansen voor Leisure & Events Management opleidingen

Als gevolg van de coronacrisis zijn onze LEM opleidingen vanzelfsprekend ook onderworpen aan verschillende restricties die het onderwijs niet versimpelen, maar wél extra uitdagen!

1 Online onderwijs

Gedurende de intelligente lockdown aan het begin van de coronacrisis was het geven van fysiek onderwijs ineens niet mogelijk. Hierdoor moest er binnen een week geswitcht worden naar volledig online onderwijs. Dit vroeg veel van zowel docenten, studenten als werkveld die ineens allen volledig digitaal vaardig moesten zijn. Deze verandering bracht natuurlijk de nodige uitdagingen en aardig wat hilarische momenten met zich mee. Zo resulteerde het ineens moeten maken van weblectures soms in geniale bloopers en het online geven van hoorcolleges in grappige momenten als een student of docent even vergeten was dat zijn beeld of geluid aanstond.

Naast de hilarische momenten was er ook hectiek. De volledige digitalisering ging gepaard met een hoge werkdruk voor docenten en onzekerheid voor studenten. Waar docenten in een week het volledige onderwijs moesten omschrijven en daarna gelijktijdig met het doorontwikkelen ook moesten geven, wisten studenten soms op school, maar vooral ook buiten school niet waar ze aan toe waren. Studenten zagen alleen hun eigen groepsgenoten en eigen docenten en misten daarbij de connectie met andere jaar-/studiegenoten en andere docenten. Door de onzekerheid en soms het gebrek aan structuur hadden zij soms moeite om gemotiveerd te blijven. Dit zijn dan ook belangrijkste aandachtspunten van dit moment binnen de opleidingen.

Uiteraard zitten er ook positieve zijdes aan deze lockdown. Er is ontzettend veel online materiaal ontwikkeld. Dit materiaal kan de komende jaren eenvoudig ingezet en gedeeld worden, waardoor docenten in de toekomst minder hoeven te ontwikkelen en meer tijd aan het begeleiden van de studenten kunnen besteden. Zo ontstaan er nu databases met weblectures over vrijwel alle topic binnen Leisure & Events Management en zijn er verscheidene workshops online vaardigheden en games ontwikkeld.

2 Stages en werkveldopdrachten

Tijdens de intelligente lockdown kwamen aanvankelijk ook verschillende (afstudeer)stages en werkveldopdrachten van studenten stil te liggen. Om studenten toch hun leeruitkomsten te kunnen laten halen en geen vertraging op te laten lopen, hebben de opleidingen vervangende projecten, opdrachten of stages gefaciliteerd. Daarbij heeft er afstemming plaatsgevonden met het werkveld, deelraden, examencommissies en studenten. Ook hebben de opleidingen onderling gespard over de meest geschikte oplossingen om zo ook van elkaar te kunnen leren.

Gezien de focus op real life learning binnen de studies is het cruciaal dat alle studenten en het werkveld zoveel mogelijk betrokken worden bij het onderwijs. Door COVID-19 is echter de afwezigheidsgraad onder studenten en docenten aanzienlijk gegroeid. Ook voor het werkveld is het soms lastig om aan te haken, aangezien sommige werkveldpartners logischerwijs druk zijn met hun eigen hoofd boven water houden. Gezien deze situatie was het allicht eenvoudiger geweest om studenten tijdens covid-19 interne opdrachten te geven. Er is echter veelal voor gekozen om juist nu in te zetten op duurzame partnerschappen en de ondernemers te ondersteunen met nieuwe mogelijke businesscases, extra vrijwilligers of ondersteuning in de marketing. Hiermee wordt dus de kans benut om ondernemers extra te helpen en samenwerkingen verder te versterken.

Het online draaien van dergelijke projecten en stages vergt natuurlijk een dynamische, creatieve en flexibele houding van zowel studenten, docenten als het werkveld. Online systemen als Teams, Blackboard Collaborate & Skype for Business hebben hier een belangrijke rol in gespeeld.

Op dit moment ligt de focus op de stage-, werkveld- en afstudeerprojecten van het huidige schooljaar. Hiervoor is, naast de duurzame partners, gezocht naar samenwerkingen met organisaties die juist in deze tijd op zoek zijn naar innovatieve ideeën en andere bijdrages vanuit het hoger onderwijs. Een voorbeeld van een dergelijke belangrijke samenwerkingspartner zijn lectoraten en onderzoeksinstituten als CELTH en ETFI. Zij onderzoeken de toekomst van de leisure branche en de positie die leisure binnen de samenleving zal innemen. Studenten maken onderdeel uit van deze onderzoeksinstituten en voeren binnen deze thema’s verschillende interessante afstudeerprojecten uit.

3 Instroom

COVID-19 heeft weinig invloed gehad op de instroom van nieuwe studenten. Er heeft zelfs een lichte groei in aantal nieuwe studenten plaatsgevonden. Dit zou verklaard kunnen worden door een groeiend aantal doorstromingen vanuit het MBO naar het hoger onderwijs, allicht omdat zij in deze tijd wat meer moeite hebben om werk te vinden.

Potentiële studenten stellen wel iets meer vragen over de toekomst van de branche en de baanzekerheid binnen de Leisure sector. Aan de hand van de onderzoeken van de gekoppelde lectoraten en onderzoeksinstituten kunnen we deze vragen goed beantwoorden. De branche zal veranderen, maar zal in verschillende online en offline vormen blijven bestaan. Het belang van leisure voor de maatschappij blijft groot en wordt allicht zelfs nog groter.

Auteur

Sandra Hoekstra, Msc, teamleader Leisure & Events Management, NHL Stenden & Voorzitter landelijk overleg van de Nederlandse Leisure & Events Management Opleidingen, sandra.hoekstra@nhlstenden.com

 

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    26/11/24
    KLM wil lonen bevriezen
    Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
    26/11/24
    Exclusief voor leden
    KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
    Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
    25/11/24
    Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
    De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
    25/11/24
    Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
    Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
    25/11/24
    Exclusief voor leden
    Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
    Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
    25/11/24
    De beste en populairste website in de vrijetijdssector
    Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
    22/11/24
    Vlonderpad in Pannenhoef
    Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
    22/11/24
    LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
    Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

    ||| Agenda |||

    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...