Geplaatst op: 05-03-2021
Publicatie: 2020-03

Afstuderen in coronatijd

Afstuderen in coronatijd

In een tijd als deze zijn we genoodzaakt om creatief te zijn, om zo onze doelen te behalen. In een terugblik op de periode waarin ik mijn scriptie schreef, heeft corona een negatief én positief effect gehad op het afronden van mijn scriptie. Het is een turbulente tijd geweest waarin ik veel heb geleerd over oplossingsgericht nadenken en werken met de middelen die je wél tot je beschikking hebt.

Begin februari startte het ontwerpgerichte onderzoek dat is uitgevoerd voor gemeente Heerhugowaard. Dit betreft het Stadsplein dat voor het gemeentehuis ligt. Waarbij het bedoeld was als presentatieplein met regelmatige festiviteiten, wordt het grote en lege Stadsplein nu voornamelijk gebruikt om overheen te lopen en te fietsten. Na verschillende pogingen om het tot een succesvol evenemententerrein en fijne verblijfsruimte te maken, heeft de opdrachtgever moeten concluderen dat het gebruik en de functie van het plein niet goed overeenkomen met elkaar. Haar wens is een aantrekkelijk recreatie en ontmoetingsgebied.

De uitvoering van dit onderzoek verliep anders dan voor de coronatijd. Het vereiste enige creativiteit wat voornamelijk betrekking had op de diepte-interviews, de creatieve sessies en het testen van de verschillende prototypes. Deze werden voornamelijk digitaal afgenomen, wat het lastig maakte om een luchtig of spontaan gesprek te hebben. Dit kwam voornamelijk doordat gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en ‘gevoel’ niet of nauwelijks doorgang krijgen in zo een gesprek. De creatieve sessies zijn via teams en het creatieve programma Miro gehouden. Hoewel dit hulpmiddel een erg handige en mooie oplossing was voor het verzamelen en clusteren van de ideeën, voelde dit niet zo creatief als een offline sessie. Dit komt niet alleen door het gebrek aan persoonlijk contact maar ook door het gebrek aan tastbare simpele hulpmiddelen zoals stiften, post-its en flipover papier. Dat heeft naar mijn mening toch een bepaalde charme. Toch was het digitaal werken wel effectief en efficiënt. De deelnemers konden vanuit huis, in een gezamenlijk bestand werken.

Door de corona-epidemie was er ook een andere vorm van begeleiding vanuit de opleiding. Online inschrijving voor een op een begeleiding was mogelijk. Tekststukken konden doorgenomen worden via teams met de functie ‘scherm delen’. Klassikaal werd dit ook via dit communicatiemiddel gedaan wat prettiger werkte dan een fysiek klassikaal moment. Naast het stellen van de eigen vragen, was men ook op de hoogte van wat andere studenten deden en wat voor vragen zij hadden. Niet iedereen is op hetzelfde punt in het schrijfproces waardoor dit erg handig kan zijn voor het eigen proces. Door corona zijn we nog meer op onszelf aangewezen maar door op de hoogte te zijn van de bezigheden van je medestudenten voelde je je in deze tijd toch meer verbonden.

Met het concept dat bedacht is voor het Stadsplein hoop ik ook meer verbondenheid te creëren tussen de bewoners uit de omgeving en bezoekers van het Stadshart. Doormiddel van herwaardering van natuur, continuïteit in de programmering, speciale zitplaatsen die ontmoeting stimuleren en multifunctionele elementen zal dit plein een aantrekkelijk recreatie en ontmoetingsgebied worden.

Auteur

Demi-Lynn Oostendorp, student Leisure & Events Management, Inholland,https://www.linkedin.com/in/demi-lynn-oostendorp-7b7531128

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    26/11/24
    KLM wil lonen bevriezen
    Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
    26/11/24
    Exclusief voor leden
    KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
    Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
    25/11/24
    Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
    De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
    25/11/24
    Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
    Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
    25/11/24
    Exclusief voor leden
    Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
    Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
    25/11/24
    De beste en populairste website in de vrijetijdssector
    Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
    22/11/24
    Vlonderpad in Pannenhoef
    Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
    22/11/24
    LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
    Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

    ||| Agenda |||

    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...