Afstuderen in coronatijd
In een tijd als deze zijn we genoodzaakt om creatief te zijn, om zo onze doelen te behalen. In een terugblik op de periode waarin ik mijn scriptie schreef, heeft corona een negatief én positief effect gehad op het afronden van mijn scriptie. Het is een turbulente tijd geweest waarin ik veel heb geleerd over oplossingsgericht nadenken en werken met de middelen die je wél tot je beschikking hebt.
Begin februari startte het ontwerpgerichte onderzoek dat is uitgevoerd voor gemeente Heerhugowaard. Dit betreft het Stadsplein dat voor het gemeentehuis ligt. Waarbij het bedoeld was als presentatieplein met regelmatige festiviteiten, wordt het grote en lege Stadsplein nu voornamelijk gebruikt om overheen te lopen en te fietsten. Na verschillende pogingen om het tot een succesvol evenemententerrein en fijne verblijfsruimte te maken, heeft de opdrachtgever moeten concluderen dat het gebruik en de functie van het plein niet goed overeenkomen met elkaar. Haar wens is een aantrekkelijk recreatie en ontmoetingsgebied.
De uitvoering van dit onderzoek verliep anders dan voor de coronatijd. Het vereiste enige creativiteit wat voornamelijk betrekking had op de diepte-interviews, de creatieve sessies en het testen van de verschillende prototypes. Deze werden voornamelijk digitaal afgenomen, wat het lastig maakte om een luchtig of spontaan gesprek te hebben. Dit kwam voornamelijk doordat gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en ‘gevoel’ niet of nauwelijks doorgang krijgen in zo een gesprek. De creatieve sessies zijn via teams en het creatieve programma Miro gehouden. Hoewel dit hulpmiddel een erg handige en mooie oplossing was voor het verzamelen en clusteren van de ideeën, voelde dit niet zo creatief als een offline sessie. Dit komt niet alleen door het gebrek aan persoonlijk contact maar ook door het gebrek aan tastbare simpele hulpmiddelen zoals stiften, post-its en flipover papier. Dat heeft naar mijn mening toch een bepaalde charme. Toch was het digitaal werken wel effectief en efficiënt. De deelnemers konden vanuit huis, in een gezamenlijk bestand werken.
Door de corona-epidemie was er ook een andere vorm van begeleiding vanuit de opleiding. Online inschrijving voor een op een begeleiding was mogelijk. Tekststukken konden doorgenomen worden via teams met de functie ‘scherm delen’. Klassikaal werd dit ook via dit communicatiemiddel gedaan wat prettiger werkte dan een fysiek klassikaal moment. Naast het stellen van de eigen vragen, was men ook op de hoogte van wat andere studenten deden en wat voor vragen zij hadden. Niet iedereen is op hetzelfde punt in het schrijfproces waardoor dit erg handig kan zijn voor het eigen proces. Door corona zijn we nog meer op onszelf aangewezen maar door op de hoogte te zijn van de bezigheden van je medestudenten voelde je je in deze tijd toch meer verbonden.
Met het concept dat bedacht is voor het Stadsplein hoop ik ook meer verbondenheid te creëren tussen de bewoners uit de omgeving en bezoekers van het Stadshart. Doormiddel van herwaardering van natuur, continuïteit in de programmering, speciale zitplaatsen die ontmoeting stimuleren en multifunctionele elementen zal dit plein een aantrekkelijk recreatie en ontmoetingsgebied worden.
Auteur
Demi-Lynn Oostendorp, student Leisure & Events Management, Inholland,https://www.linkedin.com/in/demi-lynn-oostendorp-7b7531128