Geplaatst op: 05-03-2021
Publicatie: 2020-03

Afstuderen in coronatijd

Afstuderen in coronatijd

In een tijd als deze zijn we genoodzaakt om creatief te zijn, om zo onze doelen te behalen. In een terugblik op de periode waarin ik mijn scriptie schreef, heeft corona een negatief én positief effect gehad op het afronden van mijn scriptie. Het is een turbulente tijd geweest waarin ik veel heb geleerd over oplossingsgericht nadenken en werken met de middelen die je wél tot je beschikking hebt.

Begin februari startte het ontwerpgerichte onderzoek dat is uitgevoerd voor gemeente Heerhugowaard. Dit betreft het Stadsplein dat voor het gemeentehuis ligt. Waarbij het bedoeld was als presentatieplein met regelmatige festiviteiten, wordt het grote en lege Stadsplein nu voornamelijk gebruikt om overheen te lopen en te fietsten. Na verschillende pogingen om het tot een succesvol evenemententerrein en fijne verblijfsruimte te maken, heeft de opdrachtgever moeten concluderen dat het gebruik en de functie van het plein niet goed overeenkomen met elkaar. Haar wens is een aantrekkelijk recreatie en ontmoetingsgebied.

De uitvoering van dit onderzoek verliep anders dan voor de coronatijd. Het vereiste enige creativiteit wat voornamelijk betrekking had op de diepte-interviews, de creatieve sessies en het testen van de verschillende prototypes. Deze werden voornamelijk digitaal afgenomen, wat het lastig maakte om een luchtig of spontaan gesprek te hebben. Dit kwam voornamelijk doordat gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en ‘gevoel’ niet of nauwelijks doorgang krijgen in zo een gesprek. De creatieve sessies zijn via teams en het creatieve programma Miro gehouden. Hoewel dit hulpmiddel een erg handige en mooie oplossing was voor het verzamelen en clusteren van de ideeën, voelde dit niet zo creatief als een offline sessie. Dit komt niet alleen door het gebrek aan persoonlijk contact maar ook door het gebrek aan tastbare simpele hulpmiddelen zoals stiften, post-its en flipover papier. Dat heeft naar mijn mening toch een bepaalde charme. Toch was het digitaal werken wel effectief en efficiënt. De deelnemers konden vanuit huis, in een gezamenlijk bestand werken.

Door de corona-epidemie was er ook een andere vorm van begeleiding vanuit de opleiding. Online inschrijving voor een op een begeleiding was mogelijk. Tekststukken konden doorgenomen worden via teams met de functie ‘scherm delen’. Klassikaal werd dit ook via dit communicatiemiddel gedaan wat prettiger werkte dan een fysiek klassikaal moment. Naast het stellen van de eigen vragen, was men ook op de hoogte van wat andere studenten deden en wat voor vragen zij hadden. Niet iedereen is op hetzelfde punt in het schrijfproces waardoor dit erg handig kan zijn voor het eigen proces. Door corona zijn we nog meer op onszelf aangewezen maar door op de hoogte te zijn van de bezigheden van je medestudenten voelde je je in deze tijd toch meer verbonden.

Met het concept dat bedacht is voor het Stadsplein hoop ik ook meer verbondenheid te creëren tussen de bewoners uit de omgeving en bezoekers van het Stadshart. Doormiddel van herwaardering van natuur, continuïteit in de programmering, speciale zitplaatsen die ontmoeting stimuleren en multifunctionele elementen zal dit plein een aantrekkelijk recreatie en ontmoetingsgebied worden.

Auteur

Demi-Lynn Oostendorp, student Leisure & Events Management, Inholland,https://www.linkedin.com/in/demi-lynn-oostendorp-7b7531128

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    23/12/25
    Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
    De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
    22/12/25
    Tien reistrends voor 2026
    De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
    22/12/25
    Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
    Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
    19/12/25
    Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
    Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
    18/12/25
    Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
    In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
    18/12/25
    Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
    Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
    18/12/25
    Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
    Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
    Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

    ||| Agenda |||

    07/01/26 t/m 08-01-26
    07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
    De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
    08/01/26 t/m 11-01-26
    08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
    De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
    27/01/26 t/m 30-01-26
    27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
    12/02/26
    12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
    Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
    02/04/26
    02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
    Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...