Geplaatst op: 15-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Boekingen vakantieparken voor zomer 2021 flink in de plus

Boekingen vakantieparken voor zomer 2021 flink in de plus

Ondanks de verplichte sluiting van veel faciliteiten op de vakantieparken zaten voor de voorjaarsvakantie de boekingen in de plus. Voor de zomer staan alle seinen op groen en lopen de boekingen maar liefst 16% voor. Dat blijkt uit de benchmark van Stratech.

Voorjaarsvakantie: +3,5%

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar zijn de boekingen voor de voorjaarsvakantie met 3,5% gestegen. De daarbij behorende omzet groeide met 7,3%. Het is daarmee duidelijk dat Nederlanders het thuiszitten beu zijn en er graag op uit trekken. Wel zijn de reserveringen nog later op gang gekomen dan normaal.

Waar vorig jaar januari en februari goed waren voor gezamenlijk 71% van alle reserveringen voor de voorjaarsvakantie, waren deze maanden dit jaar goed voor maar liefst 78% van alle boekingen. Hoogstwaarschijnlijk heeft de coronacrisis, en de onzekerheid die de crisis met zich meebrengt, hier mee te maken.

Vooral de verhuuraccommodaties hebben dit voorjaar goed gepresteerd. Hier zien we, vergeleken met de voorjaarsvakantie van 2020, 9,5% meer reserveringen en 10,3% meer omzet. Hoewel het weer in de voorjaarsvakantie goed was, zijn de cijfers voor kamperen dat totaal niet. De kampeerplaatsen laten ruim 24,8% minder reserveringen zien, met als gevolg dat er 38,7% minder omzet gemaakt is. Mensen die wel gingen kamperen maakten de beslissing heel erg laat.  Van alle reserveringen werd 94% in de maand februari gemaakt, waar vorig jaar januari nog goed was voor 61% van alle reserveringen.

Zomervakantie: +15,7%

Voor de zomer staan alle seinen op groen met 15,7% meer reserveringen en 23,9% meer omzet. Gasten boeken dus niet alleen meer, maar zijn ook nog eens bereid meer uit te geven aan een verblijf. Zowel de kampeerplekken als de verhuuraccommodaties lopen voor, waarbij de kampeerplekken het op papier net iets beter doen. Hiervoor staan momenteel 20,2% meer reserveringen genoteerd, die goed zijn voor 28,5% meer omzet. De verhuuraccommodaties doen het ook goed met 10,7% meer reserveringen tegenover een 20,9% hogere omzet. Van alle reserveringen die reeds gemaakt zijn voor de zomervakantie van 2021, is een groot deel in januari en februari gemaakt. Dit geldt voor zowel de kampeerplekken als de verhuuraccommodaties. Deze twee maanden waren goed voor 43% van alle boekingen.

De trend om steeds vroeger de voorjaarsvakantie te boeken, signaleert Stratech al sinds 2018. Deskundigen van ZKA RfY ziet daarvoor drie oorzaken zoals de Fear of Missing Out, de digitalisering en het feit dat grote aanbieders heel vroeg boeken mogelijk hebben gemaakt waarna de markt is gevolgd. Om vroeg boeken te stimuleren is het aan te raden te werken met soepele brekingsvoorwaarden, boekingen minimaal een jaar van te voren open te zetten, werken met gespreid betalen en vroegboekkorting te geven.

BoekingenZomer2021

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/benchmark-update-boekingsgedrag-en-prestaties-voorjaar-2021.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-voorjaar2021
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparke, campings, kampeerterreinen, boekingen

CELTH





||| Nieuws |||

04/02/25
Museum Oudheden biedt tweede kaart gratis op Valentijnsdag
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari 2025, voordelig en dubbelgezellig met de prijsactie ‘2 entreekaartjes voor de prijs van 1’.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.