Geplaatst op: 15-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Oproep MBO’s toerisme, horeca en evenementen: kies anticyclisch je opleiding

Oproep MBO’s toerisme, horeca en evenementen: kies anticyclisch je opleiding
Photo by MChe Lee on Unsplash

Gisteren deden in Nieuwsuur diverse MBO’s een oproep aan jongeren om hun hart te volgen en ondanks corona voor een opleiding in horeca, evenementen of toerisme te kiezen. Opleidingen zien de aanmeldingen halveren. Directe aanleiding is het sombere perspectief op een baan in die sectoren op dit moment. Maar de verwachting is dat over een paar jaar, als deze studenten op de arbeidsmarkt komen, juist heel veel personeel nodig is. 

"We zien de aanmeldingen halveren. Maar als je nu een opleiding gaat kiezen, moet je juist een beetje anticyclisch denken, want als je klaar bent zal er meer dan genoeg werk zijn", zegt Gert-Jan Lantinga, voorzitter van het college van bestuur van MBO Amersfoort. Overigens sluit de aanmelding voor een vervolgopleiding pas op 1 mei. Dan kan de definitieve stand van zaken opgemaakt worden.

Ook Nieuwsuur-econoom Mathijs Bouman adviseert leerlingen om niet te veel naar de korte termijn te kijken. "Kijk vooral naar de sectoren waar veel vacatures waren voor deze crisis, in 2019. Dan zie je dat er grote tekorten waren aan mbo-ers in de horeca, bouw en zorg." Voor banen in de luchtvaart zijn evenwel de vooruitzichten ook op de wat langere termijn slecht. 

Trefwoorden: onderwijs, opleidingen, mbo, toerisme, horeca, evenementen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...