Geplaatst op: 16-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen

ABN AMRO: Amsterdam verliest 8 miljard euro aan toeristische bestedingen

ABN AMRO: Amsterdam verliest 8 miljard euro aan toeristische bestedingen
Photo by Adrien Olichon from Pexels

De coronacrisis kost toeristisch Amsterdam dit jaar 8 miljard euro. Het aantal toeristen dat de hoofdstad bezoekt daalt in 2021 ten opzichte van 2019 met maar liefst 67%. Daarmee is de economische schade voor Amsterdam enorm. Dat schrijven experts van ABN AMRO die ook de totale Nederlandse toeristische markt bezien.

Amsterdam trok vanaf maart vorig jaar 83% minder buitenlandse en 53% minder Nederlandse toeristen. De daling is het gevolg van de reisrestricties die veel landen hebben opgelegd vanwege de coronapandemie. De pandemie zal een blijvend effect hebben op het aantal reizigers dat naar Amsterdam komt. Vooral het zakelijk bezoek (aandeel 2019: 32%) zal op een lager niveau blijven. 

Hoteliers zien pas voor 2022 herstel

Per saldo wordt 2021 iets beter voor Amsterdam. De meeste hoteliers verwachten in 2022 weer break-even te draaien en per 2023 op de oude bezetting uit te komen (prijsherstel in 2024). Slechts een vijfde denkt dat het herstel in 2024 of later plaats vindt.

Pas vanaf augustus komt toerisme weer op stoom

Door de reisbeperkingen vallen er nog altijd rake klappen in toeristische sector. Zo bedroeg de bezettingsgraad van de hotels in Amsterdam slechts 8% in januari. Voor het opmaken van de verwachtingen van 2021 rekent ABN AMRO met scenario II van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In dit scenario komt het toerisme in Europa vanaf augustus op stoom en ontvangt Nederland intercontinentale vluchten vanaf oktober.

Voor Nederland als geheel zegt het basisscenario van het NBTC dat dit jaar 67,1% minder toeristen komen dan in 2019. In vergelijking met 2020 verwacht NBTC 10% meer binnenlandse toeristen en 3% minder buitenlandse toeristen. Van alle toeristen in Nederland ging gemiddeld 38% van de toeristen naar Amsterdam in de drie jaar voor de coronacrisis.

Bestedingen dalen met minimaal 8 miljard euro

Voor Amsterdam verwacht ABN AMRO voor 2021 in totaal 67% minder toeristen ten opzichte van 2019. Het gaat om 73% minder buitenlandse toeristen en 39% minder Nederlandse. De verwachting is dat 71% minder hotelovernachtingen door buitenlanders worden gemaakt en 44% minder door Nederlanders.

De toeristische bestedingen in Amsterdam vallen dit jaar minimaal 8 miljard lager uit dan in het laatste niet-coronajaar. In 2019 leverde toerisme in Amsterdam ondernemers, inwoners en de gemeente Amsterdam 18,6 miljard euro aan inkomsten op. Ongeveer een derde hiervan werd besteed bij luchtvaartbedrijven en reisbureaus die in Amsterdam gevestigd zijn. Dit deel is niet direct toe te wijzen aan reizigers die fysiek naar Amsterdam komen. De verwachte daling van 67% in het aantal bezoekers van Amsterdam zorgt dat het overgebleven deel van de toeristische bestedingen flink lager zullen uitvallen in 2021. Dat raakt ook de werkgelegenheid. Een deel van de 77.000 toeristische banen in Amsterdam zal wegvallen. 

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/minder-reizigers-kost-amsterdam-ruim-8-miljard-euro.html
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, amsterdam, corona, crisis, bestedingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...