Geplaatst op: 17-03-2021
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T2021-01

De kracht van de gastvrijheidsindustrie

De kracht van de gastvrijheidsindustrie

Naast het overeind houden van de steun voor toerisme, recreatie en evenementen kijken de politiek en de sector naar de landelijke verkiezingen. Het is voor veel regio’s en voor de nationale economie van belang dat de gastvrijheidssector weer kan draaien. Komen we dan weer terug op het niveau van 2019?

Toerisme is ontwikkelaar voor banen

De totale toeristische bestedingen in de Nederlandse economie stegen in 2019 met 4,7 miljard euro naar een totaal van 91,2 miljard euro. Dit is een stijging van 5,4 procent ten opzichte van 2018. De binnenlandse toeristische bestedingen namen in 2019 toe met 4 procent. De werkgelegenheid omgerekend naar het aantal voltijdequivalenten (vte’s) groeide in 2019 met 24 duizend vte naar een totaal van 498 duizend vte, een stijging van 5 procent. Het zijn indrukwekkende cijfers die aangeven hoe sterk de gastvrijheidssector kan zijn.

Bestedingstrends van de consument

In dit verkiezingsjaar lijkt het erop dat we weinig buitenlandse toeristen mogen ontvangen. Het volume van de bestedingen door buitenlandse toeristen is in de periode 2010-2019 met ruim 111 procent gestegen, meer dan verdubbeld. Met name in de zomer van 2020 werd duidelijk dat de Nederlander het eigen land weer ontdekte. Campings en bungalowparken deden daardoor goede zaken. Het was voor de verblijfsaccommodaties een domper dat de Duitse toeristen vertrokken uit Nederland door een code rood voor Covid in Nederland. De invloed van het wel of niet ontvangen van de Duitse toeristen werd duidelijk zichtbaar.

Even hadden de Nederlanders een bewegingsvrije zomervakantie en dat benadrukte extra de trends naar funshoppen en horeca in 2020. Dat werd duidelijk in 2019, de horeca en het funshoppen hadden het grootste aandeel in de ‘bestedingen binnenlands toerisme: bestemming binnenland’. Het kan voor toekomstige politici die de kar moeten trekken in de gastvrijheidssector een aanwijzing zijn om nog meer verblijf en lokale economie te ontwikkelen.

Toerisme groeide sneller dan economie

In de periode 2010-2019 is het volume van de Nederlandse economie met 14,1 procent toegenomen. De toerismesector heeft in dezelfde periode een groei doorgemaakt van bijna 44,5 procent. De toeristische sector heeft het in deze periode dus veel beter gedaan dan de Nederlandse economie als geheel. Doordat de toerismesector sterker groeide dan de economie in zijn geheel, nam het belang van die sector langzaam toe. De bijdrage van toerisme aan de totale toegevoegde waarde in Nederland is in 2019 gestegen met 0,03 procentpunt naar een totaal van 4,4 procent.

Trendrapport wil je hebben

Wil je nog veel meer cijfers zien over de kracht van de gastvrijheidseconomie? Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is te bestellen via de site van NRIT: www.nritmedia.nl/store/51/

Trefwoorden: tourisme, recreatie, vrije tijd, trends, trendrapport, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.