De kracht van de gastvrijheidsindustrie
Naast het overeind houden van de steun voor toerisme, recreatie en evenementen kijken de politiek en de sector naar de landelijke verkiezingen. Het is voor veel regio’s en voor de nationale economie van belang dat de gastvrijheidssector weer kan draaien. Komen we dan weer terug op het niveau van 2019?
Toerisme is ontwikkelaar voor banen
De totale toeristische bestedingen in de Nederlandse economie stegen in 2019 met 4,7 miljard euro naar een totaal van 91,2 miljard euro. Dit is een stijging van 5,4 procent ten opzichte van 2018. De binnenlandse toeristische bestedingen namen in 2019 toe met 4 procent. De werkgelegenheid omgerekend naar het aantal voltijdequivalenten (vte’s) groeide in 2019 met 24 duizend vte naar een totaal van 498 duizend vte, een stijging van 5 procent. Het zijn indrukwekkende cijfers die aangeven hoe sterk de gastvrijheidssector kan zijn.
Bestedingstrends van de consument
In dit verkiezingsjaar lijkt het erop dat we weinig buitenlandse toeristen mogen ontvangen. Het volume van de bestedingen door buitenlandse toeristen is in de periode 2010-2019 met ruim 111 procent gestegen, meer dan verdubbeld. Met name in de zomer van 2020 werd duidelijk dat de Nederlander het eigen land weer ontdekte. Campings en bungalowparken deden daardoor goede zaken. Het was voor de verblijfsaccommodaties een domper dat de Duitse toeristen vertrokken uit Nederland door een code rood voor Covid in Nederland. De invloed van het wel of niet ontvangen van de Duitse toeristen werd duidelijk zichtbaar.
Even hadden de Nederlanders een bewegingsvrije zomervakantie en dat benadrukte extra de trends naar funshoppen en horeca in 2020. Dat werd duidelijk in 2019, de horeca en het funshoppen hadden het grootste aandeel in de ‘bestedingen binnenlands toerisme: bestemming binnenland’. Het kan voor toekomstige politici die de kar moeten trekken in de gastvrijheidssector een aanwijzing zijn om nog meer verblijf en lokale economie te ontwikkelen.
Toerisme groeide sneller dan economie
In de periode 2010-2019 is het volume van de Nederlandse economie met 14,1 procent toegenomen. De toerismesector heeft in dezelfde periode een groei doorgemaakt van bijna 44,5 procent. De toeristische sector heeft het in deze periode dus veel beter gedaan dan de Nederlandse economie als geheel. Doordat de toerismesector sterker groeide dan de economie in zijn geheel, nam het belang van die sector langzaam toe. De bijdrage van toerisme aan de totale toegevoegde waarde in Nederland is in 2019 gestegen met 0,03 procentpunt naar een totaal van 4,4 procent.
Trendrapport wil je hebben
Wil je nog veel meer cijfers zien over de kracht van de gastvrijheidseconomie? Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is te bestellen via de site van NRIT: www.nritmedia.nl/store/51/