Geplaatst op: 29-03-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Organisatoren van sportevenementen vrezen financiële klap

Organisatoren van sportevenementen vrezen financiële klap
Afbeelding van anncapictures via Pixabay

Door de coronapandemie worden er al een jaar geen of aangepaste sportevenementen gehouden. Organisatoren verwachten dat dit sporen zal nalaten in de sector. Ze vrezen afnemende sponsorbijdragen en verminderde publieke belangstelling. Slechts een kwart denkt dan hun evenement op de oorspronkelijke datum zal plaatsvinden. Dat blijkt uit een quickscan die het in evenementen gespecialiseerde onderzoeksbureau Respons deze maand uitvoerde.

Uit de database van Respons blijkt dat momenteel ruim 100 sportevenementen met 5.000 of meer bezoekers/deelnemers voor 2021 zijn geannuleerd. Daarmee zijn 1,9 miljoen bezoeken ‘verloren’ gegaan. Dertig sportevenementen hebben gekozen voor een online editie en/of een editie zonder fysieke bezoekers en tot en met maart hebben 130 sportevenementen gekozen voor verplaatsing naar een later tijdstip in 2021.

Aanslag op financiën

60% van de organisatoren denkt dat vooral de inkomsten van sponsoren zal afnemen. Dat kan het gevolg zijn van de afhankelijkheid van vooral het lokale MKB bedrijfsleven. Ook het houden van evenementen zonder toeschouwers is een aanslag op de financiën. Verder denken de respondenten dat er vooral door de corona beperkingen minder bezoekers en deelnemers zijn. Slechts een klein deel van de organisatoren verhoogt de prijzen voor deelnemers en toeschouwers.

InkomstenSportEvenementen

Data nog uitermate onzeker

Ruim een kwart van de respondenten verwacht dat hun event op de oorspronkelijke datum kan plaatsvinden. Tot en met 5 mei zijn grotere evenementen sowieso niet toegestaan met uitzondering van topsportevenementen. De Amstel Gold Race, Billie Jean King Cup en Korfballeague finale kiezen daarom noodgedwongen voor een editie zonder publiek. Voor de periode daarna zijn evenementen na 1 juli positiever dan ervoor. Verder verwachten de organisatoren nog het gehele jaar maatregelen te moeten toepassen. De sneltest, een negatieve coronatest of een vaccinatiebewijs kunnen op de meeste steun rekenen, zowel voor deelnemers als bezoekers.

Trefwoorden: sport, evenementen, sportevenementen, sponsoring

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.