Geplaatst op: 29-03-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Organisatoren van sportevenementen vrezen financiële klap

Organisatoren van sportevenementen vrezen financiële klap
Afbeelding van anncapictures via Pixabay

Door de coronapandemie worden er al een jaar geen of aangepaste sportevenementen gehouden. Organisatoren verwachten dat dit sporen zal nalaten in de sector. Ze vrezen afnemende sponsorbijdragen en verminderde publieke belangstelling. Slechts een kwart denkt dan hun evenement op de oorspronkelijke datum zal plaatsvinden. Dat blijkt uit een quickscan die het in evenementen gespecialiseerde onderzoeksbureau Respons deze maand uitvoerde.

Uit de database van Respons blijkt dat momenteel ruim 100 sportevenementen met 5.000 of meer bezoekers/deelnemers voor 2021 zijn geannuleerd. Daarmee zijn 1,9 miljoen bezoeken ‘verloren’ gegaan. Dertig sportevenementen hebben gekozen voor een online editie en/of een editie zonder fysieke bezoekers en tot en met maart hebben 130 sportevenementen gekozen voor verplaatsing naar een later tijdstip in 2021.

Aanslag op financiën

60% van de organisatoren denkt dat vooral de inkomsten van sponsoren zal afnemen. Dat kan het gevolg zijn van de afhankelijkheid van vooral het lokale MKB bedrijfsleven. Ook het houden van evenementen zonder toeschouwers is een aanslag op de financiën. Verder denken de respondenten dat er vooral door de corona beperkingen minder bezoekers en deelnemers zijn. Slechts een klein deel van de organisatoren verhoogt de prijzen voor deelnemers en toeschouwers.

InkomstenSportEvenementen

Data nog uitermate onzeker

Ruim een kwart van de respondenten verwacht dat hun event op de oorspronkelijke datum kan plaatsvinden. Tot en met 5 mei zijn grotere evenementen sowieso niet toegestaan met uitzondering van topsportevenementen. De Amstel Gold Race, Billie Jean King Cup en Korfballeague finale kiezen daarom noodgedwongen voor een editie zonder publiek. Voor de periode daarna zijn evenementen na 1 juli positiever dan ervoor. Verder verwachten de organisatoren nog het gehele jaar maatregelen te moeten toepassen. De sneltest, een negatieve coronatest of een vaccinatiebewijs kunnen op de meeste steun rekenen, zowel voor deelnemers als bezoekers.

Trefwoorden: sport, evenementen, sportevenementen, sponsoring

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.