Geplaatst op: 29-03-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Organisatoren van sportevenementen vrezen financiële klap

Organisatoren van sportevenementen vrezen financiële klap
Afbeelding van anncapictures via Pixabay

Door de coronapandemie worden er al een jaar geen of aangepaste sportevenementen gehouden. Organisatoren verwachten dat dit sporen zal nalaten in de sector. Ze vrezen afnemende sponsorbijdragen en verminderde publieke belangstelling. Slechts een kwart denkt dan hun evenement op de oorspronkelijke datum zal plaatsvinden. Dat blijkt uit een quickscan die het in evenementen gespecialiseerde onderzoeksbureau Respons deze maand uitvoerde.

Uit de database van Respons blijkt dat momenteel ruim 100 sportevenementen met 5.000 of meer bezoekers/deelnemers voor 2021 zijn geannuleerd. Daarmee zijn 1,9 miljoen bezoeken ‘verloren’ gegaan. Dertig sportevenementen hebben gekozen voor een online editie en/of een editie zonder fysieke bezoekers en tot en met maart hebben 130 sportevenementen gekozen voor verplaatsing naar een later tijdstip in 2021.

Aanslag op financiën

60% van de organisatoren denkt dat vooral de inkomsten van sponsoren zal afnemen. Dat kan het gevolg zijn van de afhankelijkheid van vooral het lokale MKB bedrijfsleven. Ook het houden van evenementen zonder toeschouwers is een aanslag op de financiën. Verder denken de respondenten dat er vooral door de corona beperkingen minder bezoekers en deelnemers zijn. Slechts een klein deel van de organisatoren verhoogt de prijzen voor deelnemers en toeschouwers.

InkomstenSportEvenementen

Data nog uitermate onzeker

Ruim een kwart van de respondenten verwacht dat hun event op de oorspronkelijke datum kan plaatsvinden. Tot en met 5 mei zijn grotere evenementen sowieso niet toegestaan met uitzondering van topsportevenementen. De Amstel Gold Race, Billie Jean King Cup en Korfballeague finale kiezen daarom noodgedwongen voor een editie zonder publiek. Voor de periode daarna zijn evenementen na 1 juli positiever dan ervoor. Verder verwachten de organisatoren nog het gehele jaar maatregelen te moeten toepassen. De sneltest, een negatieve coronatest of een vaccinatiebewijs kunnen op de meeste steun rekenen, zowel voor deelnemers als bezoekers.

Trefwoorden: sport, evenementen, sportevenementen, sponsoring

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.