Organisatoren van sportevenementen vrezen financiële klap
Afbeelding van anncapictures via Pixabay Door de coronapandemie worden er al een jaar geen of aangepaste sportevenementen gehouden. Organisatoren verwachten dat dit sporen zal nalaten in de sector. Ze vrezen afnemende sponsorbijdragen en verminderde publieke belangstelling. Slechts een kwart denkt dan hun evenement op de oorspronkelijke datum zal plaatsvinden. Dat blijkt uit een quickscan die het in evenementen gespecialiseerde onderzoeksbureau Respons deze maand uitvoerde. Uit de database van Respons blijkt dat momenteel ruim 100 sportevenementen met 5.000 of meer bezoekers/deelnemers voor 2021 zijn geannuleerd. Daarmee zijn 1,9 miljoen bezoeken ‘verloren’ gegaan. Dertig sportevenementen hebben gekozen voor een online editie en/of een editie zonder fysieke bezoekers en tot en met maart hebben 130 sportevenementen gekozen voor verplaatsing naar een later tijdstip in 2021. Aanslag op financiën60% van de organisatoren denkt dat vooral de inkomsten van sponsoren zal afnemen. Dat kan het gevolg zijn van de afhankelijkheid van vooral het lokale MKB bedrijfsleven. Ook het houden van evenementen zonder toeschouwers is een aanslag op de financiën. Verder denken de respondenten dat er vooral door de corona beperkingen minder bezoekers en deelnemers zijn. Slechts een klein deel van de organisatoren verhoogt de prijzen voor deelnemers en toeschouwers. 
Data nog uitermate onzekerRuim een kwart van de respondenten verwacht dat hun event op de oorspronkelijke datum kan plaatsvinden. Tot en met 5 mei zijn grotere evenementen sowieso niet toegestaan met uitzondering van topsportevenementen. De Amstel Gold Race, Billie Jean King Cup en Korfballeague finale kiezen daarom noodgedwongen voor een editie zonder publiek. Voor de periode daarna zijn evenementen na 1 juli positiever dan ervoor. Verder verwachten de organisatoren nog het gehele jaar maatregelen te moeten toepassen. De sneltest, een negatieve coronatest of een vaccinatiebewijs kunnen op de meeste steun rekenen, zowel voor deelnemers als bezoekers.
Trefwoorden: sport, evenementen, sportevenementen, sponsoring
|
|
23/12/25
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
|
22/12/25
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
|
22/12/25
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
|
19/12/25
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
|
18/12/25
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
|
18/12/25
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
|
18/12/25
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
|
17/12/25
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
|
|
07/01/26 t/m 08-01-26
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
|
08/01/26 t/m 11-01-26
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
|
27/01/26 t/m 30-01-26
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
|
12/02/26
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|