Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog heel veel vakantieplannen boven de markt

Nog heel veel vakantieplannen boven de markt
Afbeelding van DarkmoonArt_de via Pixabay

In Nederland en de toeristische kernmarkten van ons land (België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China) wil 70% van de bevolking dit jaar met vakantie. Alhoewel er steeds meer wordt geboekt, heeft 40% dat nog niet gedaan. De voorkeur voor een vakantie in eigen land neemt toe. De helft van de Nederlanders (45%) overweegt een vakantie in eigen land. Ruim de helft van de Nederlanders en inwoners uit Duitsland, België en Frankrijk wil pas weer op vakantie naar het buitenland wanneer men is gevaccineerd. Dat blijkt uit de Vakantiemonitor 2021 van NBTC. 

De Vakantiemonitor meet de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van bezoekers. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De boekingen nemen in alle landen mondjesmaat toe, maar nog steeds is er een groot aantal potentiële vakantiegangers dat nog niet heeft geboekt en zeer terughoudend is. De huidige situatie is en blijft zorgelijk voor de toeristische sector.” Voor bedrijven in de branche is het zaak consumenten het vertrouwen te geven dat ze zorgeloos kunnen boeken.

Op vakantie in eigen land populair dit jaar

Ten opzichte van de vorige meting geven meer potentiële vakantiegangers de voorkeur aan een zomervakantie in eigen land. Dit geldt met name voor inwoners uit Nederland (39% / groei 11%punt), Duitsland (43% / groei 9%punt) en Frankrijk (67% / groei 8%punt). Belgen zijn met 24% van alle landen het minst op het eigen land gericht. Deze resultaten gelden niet alleen voor de zomer, maar ook voor de vakantieplannen in de rest van het jaar. 

Figuur 1: Zomervakantiebestemmingen van kernmarkten Nederland
VakantieplannenBestemmingen

Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese buitenlandse vakantiebestemming. Dit geldt niet alleen voor Nederlanders met vakantieplannen maar ook voor mensen met vakantieplannen uit de andere landen. Ook andere landen met een mediterraans karakter zoals Griekenland en Italië blijven populair, zij het beduidend minder dan Spanje. 

De positie van Nederland als vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland is relatief populair onder onze buren uit België en Duitsland. Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de populariteit klein. 

"In Nederland zien we dat mensen in eigen land vooral op zoek zijn naar rust en ruimte. Vakantieparken en campings in de natuur worden daardoor aantrekkelijk, zo blijkt ook uit de verwachtingen van aankomend Paasweekend. Hoewel Nederlanders aankomend weekend deels de lege plekken opvullen van de internationale bezoekers, levert dit uiteindelijk minder op voor de sector. Dit komt uiteraard door het feit dat er minder uitgegeven wordt doordat de faciliteiten en horeca nog gesloten zijn. Maar ook doordat Nederlanders in eigen land gemiddeld minder besteden dan internationale bezoekers die op vakantie zijn in ons land,” aldus Jos Vranken.

Twee op de vijf vakantiegangers moet nog boeken

In vergelijking met de vorige meting begin dit jaar, is het aantal vakantieboekingen toegenomen. Dit geldt voor inwoners uit Nederland (+7 procent), België (+4 procent), Frankrijk (+5 procent) en China (+13 procent). Duitsers en Britten zijn relatief afwachtend en terughoudend in het boeken van hun vakantie. Dit heeft onder andere te maken met de huidige restricties in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Jos Vranken: "Ook al zijn er meer boekingen, geeft nog steeds 40 procent van de inwoners uit alle landen aan de vakantie nog te moeten boeken. Het is nog onzeker of de inwoners met vakantie-intenties ook daadwerkelijk boeken.”

Corona heeft grote invloed op vakantiegedrag

De corona-uitbraak blijft een grote invloed hebben op het vakantiegedrag rond bestemmingskeuze, boekingsmoment en vakantiefrequentie.

  • Vakantiebestemming: Zeven op de tien geeft aan dat de keuze van hun vakantiebestemming wordt beïnvloed door de corona pandemie 
  • Meer last minute boekingen: Zes op de tien geeft aan korter van te voren te boeken dan gebruikelijk. Vakantiebestemming: zeven op de tien geeft aan dat de keuze van hun vakantiebestemming wordt beïnvloed door de coronapandemie. In Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk neemt het aantal mensen dat aangeeft korter van te voren te boeken wel af. 
  • Minder vaak op vakantie: twee op de drie mensen verwacht minder vakantie te ondernemen. 

Alleen vaccinatie biedt een uitweg

Ruim de helft van de Nederlanders en inwoners uit Duitsland, België en Frankrijk wil pas weer op vakantie naar het buitenland wanneer men is gevaccineerd, blijkt uit de Vakantiemonitor. Voor Britten geldt dit zelfs voor zeven op de tien mensen. De snelheid van het vaccineren, zowel in Nederland als in de belangrijkste herkomstmarkten, is dus van grote invloed op het vertrouwen om weer naar het buitenland af te reizen en daarmee op het herstel van het internationale reisverkeer. Jos Vranken: "De resultaten laten zien dat we als sector nog steeds in zwaar weer verkeren en dit zal voorlopig ook zo blijven. Afgelopen jaar is er door toeristische organisaties hard gewerkt aan veiligheidsprotocollen en dat zal dit jaar niet anders zijn. Met elkaar doen we er alles aan om zowel Nederlanders als internationale bezoekers veilig en vertrouwd te ontvangen in ons land!”

Figuur 2: Buitenlandse vakantieplannen in relatie tot vaccinatie

VakantieIntenties
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, vakanties, corona, crisis

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...