Geplaatst op: 01-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De harde economische werkelijkheid van de pandemie in de Reisverkeersbalans

De harde economische werkelijkheid van de pandemie in de Reisverkeersbalans
Afbeelding van Laura Montagnani via Pixabay

Nederland heeft vorig jaar bijna 9 miljard euro verloren aan inkomend toerisme. Het uitgaand toerisme kreeg met een terugloop van bijna 13 miljard euro een nog veel grotere klap. Voor de sector een drama maar voor de betalingsbalans goed nieuws, die ging er bijna 4 miljard op vooruit. Dat komt omdat de bestedingen van Nederlanders in het buitenland sterker daalden (-64%) dan die van buitenlanders in Nederland (-51%). Dat blijkt uit de nieuwste jaarcijfers over 2020 van het CBS.

Als onderdeel van de betalingsbalans richt de reisverkeersbalans zich op geldtransacties die gerelateerd zijn aan de uitgaven van reizigers voor overnachtingen, eten en drinken, cultuur en vermaak, transport (in het betreffende land), souvenirs en andere tijdens de reis aangeschafte producten en diensten, althans voor zover deze voor de reiziger zelf zijn bestemd en niet voor verkoop of voor het bedrijf waarvoor hij/zij eventueel reist. Daarbij presenteert de reisverkeersbalans zowel de bestedingen die door Nederlandse reizigers in het buitenland (bestedingen uitgaand toerisme) worden gedaan als de bestedingen die door buitenlandse reizigers in Nederland (ontvangsten inkomend toerisme) worden gedaan. 

Helft van bestedingen aan inkomend toerisme verdampt

In 2019 gaven buitenlandse toeristen nog 17,6 miljard euro uit in Nederland. In 2020 daalde dat naar 8,6 miljard euro een terugloop van 51%. Het zakelijk- en privéreisverkeer werden even hard getroffen.  De meeste bestedingen kwamen van toeristen uit onze buurlanden. De bestedingen van reizigers uit Duitsland, BelgiĆ« en het Verenigd Koninkrijk daalden in 2020 met meer dan 5,4 miljard euro. De uitgaven van Duitse reizigers in Nederland namen met 44% af in vergelijking met 2019. De Belgische en Britse reizigers gaven respectievelijk 51% en 71% minder uit in Nederland.

Figuur 1: Bestedingen buitenlandse gasten naar land van herkomst, 2019-2020

Reisverkeer
Bron: CBS

Tweederde bestedingen aan uitgaand toerisme weg

In 2019 werd door Nederlanders aan reisverkeer in het buitenland 20 miljard euro uitgegeven. Tweederde van die bestedingen verdampten in 2020 waarmee Nederlanders nog maar 7,1 miljard euro aan reizen in het buitenland hebben uitgegeven. Uitgaand reisverkeer betrof in 2019 voor 86% privéreizen. Aangezien het privéreisverkeer (-68%) harder werd getroffen door de coronacrisis dan het zakelijk reisverkeer (-38%), daalde het aandeel privéreizen naar 77%. 

Figuur 2: Bestedingen aan inkomend en uitgaand toerisme, 2019-2020

Reisverkeer
Bron: CBS
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, bestedingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...