Geplaatst op: 12-04-2021
Auteur: Marc Gerlings

Klompenpad Rekken open

Klompenpad Rekken open
Het Reckense Markepad. Foto: SLG.
Op de grens van Gelderland met Duitsland is vanaf zaterdag 10 april het nieuwe Klompenpad bij Rekken open voor wandelaars. Het Reckense Markepad is een rondwandeling van elf kilometer door het mooie buitengebied van Rekken. Wandelen door een beekdal, hoogveen, leemgaten en de voormalige Kolonie. Klompen aan, rugzak op en gaan! Vanwege de coronamaatregelen is er helaas geen feestelijke opening.

Het Reckense Markepad start in de buurtschap Oldenkotte op de Nederlands-Duitse grens. Het nieuwe Klompenpad is onder begeleiding van SLG en met medewerking van enthousiaste vrijwilligers, particuliere grondeigenaren, Belangenvereniging Rekken, de gemeente Berkelland, Staatsbosbeheer en Waterschap Rijn en IJssel tot stand gekomen. Het nieuwe Klompenpad maakt deel uit van een netwerk van Klompenpaden in Gelderland en Utrecht. Het is het 132ste Klompenpad en het tweede Klompenpad in de gemeente Berkelland naast het Boereneschpad. De nieuwe wandelroute is mede gefinancierd door de Provincie Gelderland, de gemeente Berkelland en de Nationale Postcode Loterij.

Klompenpaden worden ontwikkeld door Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) en Landschap Erfgoed Utrecht in de provincies Gelderland en Utrecht. Samen met de streek worden historische paadjes in ere hersteld en boerenland opengesteld. Wandelaars zijn te gast bij de eigenaren van de landerijen, weilanden en natuurterreinen waar het Klompenpad doorheen loopt. Door het proces met de lokale gemeenschap op te pakken, wordt de leefbaarheid vergroot. Bovendien wordt de lokale economie versterkt door aan te sluiten bij initiatieven als landwinkels, horeca en campings. Doordat inwoners zo intensief betrokken zijn bij de realisatie van het pad is het niet moeilijk mensen te vinden die na realisatie van het pad regelmatig de route willen nalopen, schoonhouden en onderhouden. Deze vrijwilligers zijn aangesloten bij SLG en worden ondersteund met materialen zoals bewegwijzeringsbordjes en gereedschap.

Twee startpunten

Het Reckense Markepad is gemarkeerd met rode klompjes. De brochure met een beschrijving van de route en bezienswaardigheden zijn onder andere verkrijgbaar bij de twee startpunten Café-Restaurant Rotering en Fiets- en Kanoverhuur Ten Brinke, bij het opstappunt Snackbar ’t Kip/Café Kerkemeijer en bij de VVV’s in de regio. Wandelaars van Klompenpaden zijn te gast op het opengestelde terrein van grondeigenaren, daarom geldt de regel dat honden verboden zijn in verband met verstoring van vee en wild. Dit is aangegeven op speciale welkomstborden bij de ingang van een terrein. Waar de route gebruik maakt van bestaande paden gelden uiteraard de heersende regels. Routenavigatie en informatie over landschap en cultuurhistorie is ook beschikbaar via de Klompenpaden app.
Trefwoorden: klompenpad, wandelen, route

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.