Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eerste twee Fieldlabs evenementen bieden perspectief

Eerste twee Fieldlabs evenementen bieden perspectief
Foto ter illustratie

De eerste twee tests van het Fieldlab evenementen zijn positief verlopen. Geen enkele bezoeker is besmet geraakt en mensen hielden zich goed aan de afspraken. Bij andere testen zijn wel mensen besmet geraakt. 

Het ging om experimenten met een zakelijk congres en een theatervoorstelling van cabaretier Guido Weijers. Uit deze twee bijeenkomsten met elk 500 deelnemers is maar 1 mogelijke besmetting van een personeelslid naar voren gekomen. Het ging om zogenaamde type 1 evenementen waar mensen binnen zijn en een eigen zitplaats hebben. Op deze evenementen was maximaal de helft van de capaciteit benut, werden bezoekers vooraf getest en moesten ze tijdens verplaatsingen een mondkapje dragen. Uit ander onderzoek blijkt dat Nederlanders overwegend positief staan tegenover toegangstesten. 

Van de bezoekers hield 98,4% zich aan de instructies en had 80% vooraf de coronamelder app geïnstalleerd. Tegenvallers waren er ook. Zo liet niet iedereen zich achteraf nog een keertje testen. Leerpunt was dat mensen bij binnenkomst makkelijk in de foyer bleven hangen. Bij het tweede event zijn mensen direct naar hun zitplaats gedirigeerd. Het aantal contacten binnen 1,5 meter was tijdens het congres groter omdat mensen elkaar daar makkelijker opzoeken. 

"De fieldlabs laten zien dat het risico op besmetting enorm omlaag gaat doordat er getest wordt en ook doordat mensen op een vaste plek zitten en een masker dragen. Dat scheelt aanzienlijk”, zegt arts-microbioloog Andreas Voss in Trouw. 

Bij de proeffestivals in Biddinghuizen zijn waarschijnlijk meer mensen besmet geraakt. Er wordt van mogelijk 16 besmette personen gesproken. Daar waren geen vaste zitplaatsen. 

Trefwoorden: evenementen, cultuur, theater, congressen, corona, crisis, testen

CELTH



||| Nieuws |||

28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
26/03/25
Exclusief voor leden
Goed jaar voor toeristisch Vlaanderen
Vlaanderen heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal vakantiegangers groeide met 3% en ook de dagattracties zagen ondanks het matige weer iets meer bezoekers.
26/03/25
Reizen in de meivakantie steeds populairder: 36% meer boekingen bij Riksja
Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om in de meivakantie een individuele reis te maken. Riksja Travel, marktleider op het gebied van individuele reizen, ziet een aanzienlijke stijging in het aantal boekingen voor deze periode. Met name Marokko, Thailand en Japan zijn populair.
26/03/25
Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold
Het wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg, een grootschalig project om wandelaars te spreiden en te verleiden, gaat een nieuwe fase in. Vanaf april begint de plaatsing van de bewegwijzeringspaaltjes, waardoor het netwerk steeds zichtbaarder wordt.
26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...