Geplaatst op: 13-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eerste twee Fieldlabs evenementen bieden perspectief

Eerste twee Fieldlabs evenementen bieden perspectief
Foto ter illustratie

De eerste twee tests van het Fieldlab evenementen zijn positief verlopen. Geen enkele bezoeker is besmet geraakt en mensen hielden zich goed aan de afspraken. Bij andere testen zijn wel mensen besmet geraakt. 

Het ging om experimenten met een zakelijk congres en een theatervoorstelling van cabaretier Guido Weijers. Uit deze twee bijeenkomsten met elk 500 deelnemers is maar 1 mogelijke besmetting van een personeelslid naar voren gekomen. Het ging om zogenaamde type 1 evenementen waar mensen binnen zijn en een eigen zitplaats hebben. Op deze evenementen was maximaal de helft van de capaciteit benut, werden bezoekers vooraf getest en moesten ze tijdens verplaatsingen een mondkapje dragen. Uit ander onderzoek blijkt dat Nederlanders overwegend positief staan tegenover toegangstesten. 

Van de bezoekers hield 98,4% zich aan de instructies en had 80% vooraf de coronamelder app geïnstalleerd. Tegenvallers waren er ook. Zo liet niet iedereen zich achteraf nog een keertje testen. Leerpunt was dat mensen bij binnenkomst makkelijk in de foyer bleven hangen. Bij het tweede event zijn mensen direct naar hun zitplaats gedirigeerd. Het aantal contacten binnen 1,5 meter was tijdens het congres groter omdat mensen elkaar daar makkelijker opzoeken. 

"De fieldlabs laten zien dat het risico op besmetting enorm omlaag gaat doordat er getest wordt en ook doordat mensen op een vaste plek zitten en een masker dragen. Dat scheelt aanzienlijk”, zegt arts-microbioloog Andreas Voss in Trouw. 

Bij de proeffestivals in Biddinghuizen zijn waarschijnlijk meer mensen besmet geraakt. Er wordt van mogelijk 16 besmette personen gesproken. Daar waren geen vaste zitplaatsen. 

Trefwoorden: evenementen, cultuur, theater, congressen, corona, crisis, testen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.