Geplaatst op: 13-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoge Raad: Booking.com is een reisagent

Hoge Raad: Booking.com is een reisagent
Afbeelding van succo via Pixabay

De Nederlandse Hoge Raad heeft bepaald dat Booking.com een reisagent is. Frank Radstake is 6,5 jaar geleden namens Reiswerk en de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche een procedure gestart en krijgt van het hoogste Nederlandse rechtscollege nu gelijk. 

"Booking.com ‘bemiddelt’ in de uitoefening van haar bedrijf bij het tot stand komen van overeenkomsten op het gebied van reizen. Daarom is Booking.com een ‘reisagent’ en is zij mogelijk verplicht zich aan te sluiten bij het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche”, schrijft de Hoge Raad. Volgens Radstake moet Booking.com zich gewoon zonder verder gedoe moeten aansluiten bij het pensioenfonds, premie afdragen aan stichting Reiswerk. Ook zijn ze meer dan welkom als lid van ANVR. 

Booking.com is teleurgesteld over de uitspraak van de Hoge Raad, die ingaat tegen de eerdere uitspraken van zowel de rechtbank als het gerechtshof, waarin werd bevestigd dat Booking.com in staat is om haar pensioenfondsbeleid op te stellen via een voorkeursaanbieder - een beleid dat is opgesteld om flexibiliteit voor een groot en divers werknemersbestand te waarborgen. Hoewel de uitspraak van vrijdag 9 april niet betekent dat Booking.com haar huidige pensioenfondsbeleid op dit moment moet wijzigen, zullen we doorgaan met het evalueren van de vele overwegingen en factoren die bepalen hoe we ons pensioenfondsbeleid beheren.

Reserveringsplatform of bemiddelaar?

De zaak draait om het feit of Booking.com bemiddelt of slechts een online reserveringsplatform ter beschikking stelt waarop klanten het aanbod van hotels en vakantiehuizen kunnen bekijken, een keuze kunnen maken en dan zelf een accommodatie kunnen boeken. Dat de boeking via haar website verloopt, betekent volgens Booking.com niet dat zij actief betrokken is bij het tot stand komen van de overeenkomst.

Zowel de rechtbank Amsterdam als het gerechtshof Amsterdam hebben het standpunt van Booking.com gevolgd, en de vordering van Bpf Reisbranche daarom afgewezen. De Hoge Raad neemt een ander standpunt in. 

Volgens de Hoge Raad is voor ‘bemiddelen’ voldoende dat de werkzaamheden van Booking.com eraan bijdragen dat de klant en de accommodatiehouder een overeenkomst kunnen sluiten. Die werkzaamheden hoeven niet veelomvattend te zijn en kunnen ook verricht worden door middel van digitale technieken. Het reserveringsplatform van Booking.com is erop gericht dat klanten met behulp van de faciliteiten van dat platform overeenkomsten aangaan met accommodatiehouders. Ook de administratieve verwerking van de boeking verloopt via de website van Booking.com. Verder is belangrijk dat Booking.com van de accommodatiehouder een beloning ontvangt als de klant via Booking.com heeft geboekt en gebruik heeft gemaakt van de accommodatie. 

Booking.com bemiddelt

Dit bedrijfsmodel brengt volgens de Hoge Raad mee dat Booking.com ‘bemiddelt’ bij het tot stand komen van overeenkomsten op het gebied van reizen en daarom ‘reisagent’ is in de zin van het besluit van de staatssecretaris. In dat laatste besluit staat at ondernemingen die het bedrijf uitoefenen van reisorganisator of reisagent, verplicht zijn hun werknemers te laten deelnemen in het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche. 

De zaak is nu terugverwezen naar het gerechtshof in Den Haag die ondermeer onder meer nog beslissen of Booking.com ook voldoet aan de overige vereisten voor verplichte deelneming in het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche, en zo ja, met ingang van welke datum.

Link: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2021:527
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven

CELTH





||| Nieuws |||

20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.