Geplaatst op: 13-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoge Raad: Booking.com is een reisagent

Hoge Raad: Booking.com is een reisagent
Afbeelding van succo via Pixabay

De Nederlandse Hoge Raad heeft bepaald dat Booking.com een reisagent is. Frank Radstake is 6,5 jaar geleden namens Reiswerk en de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche een procedure gestart en krijgt van het hoogste Nederlandse rechtscollege nu gelijk. 

"Booking.com ‘bemiddelt’ in de uitoefening van haar bedrijf bij het tot stand komen van overeenkomsten op het gebied van reizen. Daarom is Booking.com een ‘reisagent’ en is zij mogelijk verplicht zich aan te sluiten bij het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche”, schrijft de Hoge Raad. Volgens Radstake moet Booking.com zich gewoon zonder verder gedoe moeten aansluiten bij het pensioenfonds, premie afdragen aan stichting Reiswerk. Ook zijn ze meer dan welkom als lid van ANVR. 

Booking.com is teleurgesteld over de uitspraak van de Hoge Raad, die ingaat tegen de eerdere uitspraken van zowel de rechtbank als het gerechtshof, waarin werd bevestigd dat Booking.com in staat is om haar pensioenfondsbeleid op te stellen via een voorkeursaanbieder - een beleid dat is opgesteld om flexibiliteit voor een groot en divers werknemersbestand te waarborgen. Hoewel de uitspraak van vrijdag 9 april niet betekent dat Booking.com haar huidige pensioenfondsbeleid op dit moment moet wijzigen, zullen we doorgaan met het evalueren van de vele overwegingen en factoren die bepalen hoe we ons pensioenfondsbeleid beheren.

Reserveringsplatform of bemiddelaar?

De zaak draait om het feit of Booking.com bemiddelt of slechts een online reserveringsplatform ter beschikking stelt waarop klanten het aanbod van hotels en vakantiehuizen kunnen bekijken, een keuze kunnen maken en dan zelf een accommodatie kunnen boeken. Dat de boeking via haar website verloopt, betekent volgens Booking.com niet dat zij actief betrokken is bij het tot stand komen van de overeenkomst.

Zowel de rechtbank Amsterdam als het gerechtshof Amsterdam hebben het standpunt van Booking.com gevolgd, en de vordering van Bpf Reisbranche daarom afgewezen. De Hoge Raad neemt een ander standpunt in. 

Volgens de Hoge Raad is voor ‘bemiddelen’ voldoende dat de werkzaamheden van Booking.com eraan bijdragen dat de klant en de accommodatiehouder een overeenkomst kunnen sluiten. Die werkzaamheden hoeven niet veelomvattend te zijn en kunnen ook verricht worden door middel van digitale technieken. Het reserveringsplatform van Booking.com is erop gericht dat klanten met behulp van de faciliteiten van dat platform overeenkomsten aangaan met accommodatiehouders. Ook de administratieve verwerking van de boeking verloopt via de website van Booking.com. Verder is belangrijk dat Booking.com van de accommodatiehouder een beloning ontvangt als de klant via Booking.com heeft geboekt en gebruik heeft gemaakt van de accommodatie. 

Booking.com bemiddelt

Dit bedrijfsmodel brengt volgens de Hoge Raad mee dat Booking.com ‘bemiddelt’ bij het tot stand komen van overeenkomsten op het gebied van reizen en daarom ‘reisagent’ is in de zin van het besluit van de staatssecretaris. In dat laatste besluit staat at ondernemingen die het bedrijf uitoefenen van reisorganisator of reisagent, verplicht zijn hun werknemers te laten deelnemen in het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche. 

De zaak is nu terugverwezen naar het gerechtshof in Den Haag die ondermeer onder meer nog beslissen of Booking.com ook voldoet aan de overige vereisten voor verplichte deelneming in het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche, en zo ja, met ingang van welke datum.

Link: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2021:527
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.