Geplaatst op: 13-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Geen sectorspecifieke hulp voor reisbranche

Geen sectorspecifieke hulp voor reisbranche
Photo by Element5 Digital from Pexels

De reisbranche kan sectorspecifieke hulp van de Rijksoverheid wel op zijn buik schrijven. Dat is kort en goed de conclusie van een gesprek tussen de branche en staatssecretaris Mona Keijzer van EZK. 

Aanleiding voor dit gesprek vormde een open brief van de reisbranche eind maart over de verlenging van de reisbeperkingen tot half mei. In de brief van de ANVR is verzocht om een gesprek over sectorspecifieke steun. Naast ANVR (Frank Oostdam en Walter Schut) werd ook door SGR (Erik Jan Reuver) deelgenomen. 

Alle voorstellen afgewezen

Zowel het doortrekken van de annuleringskostenregeling naar het tweede kwartaal van 2021 als de gevraagde aanpassing van de TVL-regeling voor kleine reisorganisaties zijn door de staatssecretaris resoluut afgewezen. Ook het besteden van een eventuele onderbenutting van het Voucherfonds aan de branche kon niet op veel enthousiasme rekenen. De branche mag daar wel ideeën voor aanleveren maar strenge budgetregels van het ministerie van Financiën staan creatieve ideeën waarschijnlijk in de weg. 

Door het kabinet wordt wel intensief gesproken over hulp aan de zwaar getroffen sectoren (detailhandel, reisbranche, horeca, evenementen). De moeilijke positie van de reisbranche is goed bekend bij haar en het kabinet en ook het gesprek met ANVR/SGR draagt daar aan bij. Zij is er echter vast van overtuigd dat de wereld er over 1-2 maanden echt anders uitziet, met (in ieder geval in Nederland) dalende besmettingen en een sterk stijgend aantal gevaccineerden die op reis willen en ook kunnen.

Teleurgesteld maar wel wijzer geworden

Frank Oostdam, voorzitter ANVR: "Het was goed de positie van de reisbranche weer op het netvlies van de staatssecretaris te brengen. Dat kunnen we niet vaak genoeg doen. De branche behoort nadrukkelijk tot de zwaarst getroffen sectoren. Ondanks onze hartstochtelijke pleidooien gaat het kabinet niet over tot specifieke hulp voor de reisbranche. Op dit punt zijn we 'sadder but wiser'.  De reisbranche zal gebruik moeten maken van de algemene (generieke) steun welke door het kabinet wordt voorbereid. En we zullen ons natuurlijk blijven inspannen om ook in VNO/NCW-verband en binnen het platform Gastvrij Nederland continuering en waar mogelijk uitbreiding van de generieke steun (bijv. 100% NOW) tot eind van dit jaar te realiseren. Uiteraard gaan we met SGR nog wel een plan van aanpak maken wat betreft de naar 2021 doorgeschoven reizen die geannuleerd moeten worden. Ik wil echter op dit punt geen enkele valse hoop creëren".

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, corona, crisis, steunmaatregelen, overheid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.