Geplaatst op: 14-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan de pilot ‘Testen voor Toegang’. Het bedrijf hecht meer waarde aan het Veilig Samen Uit-protocol en ziet bovendien niet hoe ze met de zeer beperkte bezoekersaantallen een winstgevende operatie kunnen draaien. Het park in het Limburgse Sevenum heeft vorig jaar flink last gehad van de coronacrisis en sloot af met flink verlies.

Testen voor Toegang is een verkeerd signaal

Toverland, dat geselecteerd was als proeflocatie van ‘Testen voor Toegang’, doet na ampel beraad daar niet aan mee. Volgens het bedrijf is vorig jaar al bewezen dat  zij haar bezoekers een veilig en verantwoord dagje uit kan bieden door middel van het Veilig Samen Uit-protocol. In dit protocol staan drie garanties centraal: anderhalve meter afstand, heldere informatievoorziening en extra hygiënemaatregelen. Met behulp van dit protocol heeft Toverland vorig jaar zonder aantoonbare besmettingshaarden ruim 500.000 bezoekers ontvangen. Meedoen aan de pilot waar testen een voorwaarde voor toegang is, zou een verkeerd signaal afgeven. Bovendien is de animo bij bezoekers om zich voor een bezoek aan een attractiepark te laten testen niet heel erg hoog. Zo verkocht Avonturenpark Hellendoorn slechts driekwart van de beschikbare kaarten. Voor Toverland speelde ook nog mee dat er in de buurt geen testlocaties zijn. Grote broer de Efteling doet wel mee aan de proef en is op 24 april geopend. Alleen abonnementhouders en verblijfsgasten worden daarvoor uitgenodigd. In totaal mag het park 8.000 bezoekers op die dag ontvangen.

Fors verlies in 2020

Toverland ontving vorig jaar 38% minder bezoekers dan in 2019. 85 gesloten dagen en een beperkte capaciteit op de dagen die het park wel open kon, resulteerde in 534.000 bezoekers. Jean Gelissen jr., Algemeen Directeur. "Ook merkten we de effecten van het coronavirus in het uitblijven van boekingen van scholen en groepen en werden er bijna geen bedrijfsevenementen georganiseerd. Daarnaast annuleerden we onze populaire halloweenactiviteiten.” De financiële impact van de coronacrisis op Toverland is groot. In 2020 noteerde het attractiepark een nettoverlies van € 2.850.000. "Dit is een ongelofelijke financiële klap”, geeft Jean jr. aan. Een jaar eerder werd nog een winst van € 138.000 in de boeken genoteerd. Het verlies werd nog beperkt door verlengde openingstijden in de zomervakantie en de opening van de Pop-Up-Summer-Camp waar 10.000 overnachtingen werden gerealiseerd. 

Uitbreidingsplannen gaan door

Volgens Gelissen ziet Toverland het zomerseizoen met vertrouwen tegemoet en wordt er volop gewerkt aan nieuwe uitbreidingsplannen: "De coronacrisis en al haar gevolgen zijn geen aanleiding tot het uitstellen van de realisatie van geplande uitbreidingen.”

Trefwoorden: attractieparken, Limburg, corona

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...