Geplaatst op: 15-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Onderzoek Booking.com: Vaccinatie is de sleutel tot buitenlandse reizen

Onderzoek Booking.com: Vaccinatie is de sleutel tot buitenlandse reizen
Afbeelding van Sofia Cristina Córdova Valladares via Pixabay

Veel Nederlanders hebben, mede door de vaccins, de hoop op een vakantie in 2021 nog niet opgegeven. Door het lange thuiszitten is vakantie voor velen belangrijker dan ooit.  De reisintenties zijn serieus want veel Nederlanders hebben vakantiedagen gespaard en de tijd thuis benut om toekomstige reizen te plannen. De meeste Nederlanders willen op hun eerste post-coronavakantie vooral op het strand liggen. Actieve reizen en stedentrips zijn minder in trek. De helft van de Nederlanders gaat pas internationaal reizen als ze gevaccineerd zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Booking.com onder 28.000 reizigers in 28 landen waarvan 1.000 uit Nederland. 

Arjan Dijk, Senior Vice President, Bestuurder en Chief Marketing Officer van Booking.com: "Booking.com blijft optimistisch dat iedereen op een gegeven moment in de nabije toekomst weer kan reizen en samen de wereld kan ervaren. Nu we licht aan het eind van de tunnel zien, blijven we ons inzetten om iedereen te helpen die weer op reis wil, zodra het weer veilig is om te reizen.”

Impact op welzijn

Hoewel Nederlanders over het algemeen optimistisch zijn, erkennen ze dat het feit dat ze in 2020 niet hebben kunnen reizen zoals ze gewend waren, een behoorlijke impact heeft gehad op hun welzijn. Vier op de tien (42%) meldde een negatieve impact op hun geestelijke gezondheid en een bijna hetzelfde aantal Nederlanders (38%) voelde zich vanwege de reisbeperkingen opgesloten in eigen huis. Nederlanders zijn gaan nadenken over wat ze gemist hebben en 55% zegt dat reizen nu belangrijker voor hen is dan vóór de pandemie. Ondertussen verkiest 76% reizen boven succes op het werk; ze gaan liever op vakantie dan dat ze promotie maken.

Verlangen naar reizen 

Ondanks de wetenschap dat de pandemie nog niet voorbij is, hebben zes van de tien Nederlandse reizigers (63%) meer hoop over reizen in 2021 vanwege de uitrol van coronavaccins. Bijna hetzelfde aantal Nederlanders (60%) zegt nog meer naar reizen te verlangen in 2021, omdat ze dit in 2020 nauwelijks konden doen.  Dat Nederlanders niet kunnen wachten om weer op reis te gaan blijkt uit de voorbereidingen die worden getroffen. Twee op de vijf (42%) van de Nederlandse reizigers hebben de lange tijd thuis gebruikt om toekomstige reizen te plannen, en 36% heeft meer vakantiedagen gespaard om in 2021 mogelijk een langere vakantie op te nemen.

Pas internationaal reizen na vaccinatie

Het vertrouwen in de vaccins is groot: meer dan de helft (54%) van de Nederlandse reizigers zegt dat ze pas internationaal gaan reizen als ze gevaccineerd zijn, onder 55-plussers is dit zelfs 69%. En 51% van de Nederlandse reizigers gaat alleen naar landen die vaccinatieprogramma's hebben geïmplementeerd. Maar er is nog enige terughoudendheid: drie op de tien (31%) Nederlanders betwijfelen of een vaccin het reizen echt veiliger maakt. 

Actieve reizen en stedentrips uit de gratie

Strandvakanties blijven erg populair en vier op de tien (40%) Nederlanders hebben er vertrouwen in dat ze in de zomer van 2021 weer op strandvakantie kunnen. Daarnaast is het duidelijk dat men toe is aan wat ontspanning na een hectische tijd. Een ontspannende vakantie aan het strand of bij een spa zal voor bijna een vijfde (17%) van de reizigers dan ook de eerste reis zijn, zodra dat veilig is om weer te reizen. Na een vermoeiend jaar is slechts 11% van plan een actieve reis te boeken, en voor maar 5% heeft een stedentrip prioriteit.

Top booked destinations during Summer Holidays

  1. Maastricht, NL
  2. Oost Vlieland, NL
  3. De Koog, NL
  4. Valkenburg, NL
  5. Amsterdam, NL 

Top accommodation types during Summer Holidays

  1. Hotel
  2. Apartment
  3. Bed and Breakfast
  4. Holiday Home
  5. Guest House 

Top Trending Destinations during Summer Holidays 

  1. New York, USA
  2. Willemstad, Curaçao
  3. Hersonissos, Greece
  4. London, UK
  5. Edinburgh, UK

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, reizen, toerisme, corona, crisis, vakantie intenties

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.