Geplaatst op: 16-04-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Waddenfonds investeert zes miljoen euro voor toeristisch aantrekkelijker Kornwerderzand

Waddenfonds investeert zes miljoen euro voor toeristisch aantrekkelijker Kornwerderzand

Het Waddenfonds investeert 6 miljoen euro in Kornwerderzand om het gebied aantrekkelijker te maken voor toeristen. Het voormalige werkeiland Kornwerderzand werd in de jaren dertig van de vorige eeuw gebruikt bij de aanleg van de Afsluitdijk. In 2018 werd in Kornwerderzand het Aflsuitdijk Wadden Center geopend dat het eerste half jaar al 100.000 bezoekers trok.

Er komen nieuwe toeristische bezienswaardigheden bij en de bestaande worden beter ontsloten. Zo komt er een tunnel voor voetgangers en fietsers, waardoor het Kazemattenmuseum en het buitendijkse fietspad beter te bereiken zijn. De monumentale sluis kan worden bezichtigd en er komt een aanlegsteiger en een Waterpad. Bezoekers krijgen informatie over de natuur, de historie en de waterwerken van Waddenzee, IJsselmeer en Afsluitdijk.

Door de versterking van het toeristisch aanbod blijven bezoekers langer op de Afsluitdijk en Kornwerderzand. Geschat wordt dat hun aantal bijna zal verdubbelen, van 200.000 nu naar circa 380.000 in 2027.  Naar verwachting nemen de bestedingen toe van tussen de ruim 1,6 miljoen euro en ruim 2,1 miljoen euro per jaar. Het totale project kost bijna 26 miljoen euro, waarvan 6 miljoen euro uit het Waddenfonds.

Trefwoorden: dagrecreatie, bezoekerscentra, werelderfgoed, Waddenzee, Friesland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...