Geplaatst op: 16-04-2021
Auteur: Marc Gerlings

Zuiderzeemuseum laat twee Zuiderzeebieren ontwikkelen

Zuiderzeemuseum laat twee Zuiderzeebieren ontwikkelen
De twee Zuiderzeebieren. Foto: Kaj ter Borgh
Tijdens de Nationale Museumweek 2021 lanceert het Zuiderzeemuseum zijn ‘eigen’ Zuiderzeebier met de online Must See Pubquiz. Het museum heeft twee Zuiderzeebieren laten brouwen in samenwerking met twee bierbrouwers rond het IJsselmeer, Het Brouwdok uit Harlingen en Brouwerij Stijl uit Almere. 

Beide bieren zijn geïnspireerd op de Zuiderzeegeschiedenis. Op zondagmiddag 25 april wordt de introductie van het Zuiderzeebier feestelijk gevierd met de gratis online Must See Pubquiz

Het Zuiderzeemuseum wil met dit bierproject microbrouwerijen rond het IJsselmeer inspireren tot het ontwikkelen van een uniek Zuiderzeebier. Het concept is afkomstig van Foodcurators; zij stelde vier inspiratiekisten samen rondom de thema’s schaarste, smaken, functionaliteit en het veranderende landschap. Ieder thema is vertaald naar concrete aanknopingspunten, waarmee steeds een ander onderdeel van de Zuiderzeegeschiedenis proefbaar kan worden gemaakt. Bekijk hieronder de video over de totstandkoming van het Zuiderzeebier.

Zeebodem Saison

Brouwerij Stijl uit Almere heeft zich laten inspireren door landbouwproducten uit de Flevopolder, de zeebodem van de voormalige Zuiderzee. In dit saison bier zijn wortelen en bieten verwerkt. Ook maakt het bier slim gebruik van een reststroom: brood dat niet meer verkocht kan worden, wordt gebruikt in dit bier. Net zoals het oude Zuiderzeegerecht ‘bakkersverdriet’, waarin ook oud brood werd gebruikt. Dit resulteert in een fris, droog en dorstlessend bier.

Suker Surep Dubbel

Het Brouwdok uit Harlingen gebruikte een veelvoorkomend ingrediënt dat in verschillende streekgerechten werd gebruikt om de dagelijkse kost meer smaak te geven: stroop. In combinatie met verschillende specerijen zoals nootmuskaat, steranijs en kaneel, resulteert dit in een kruidig en dorstlessend bier: een moderne versie van een schippersdrankje.

Om de Zeebodem Saison en Suker Surep Dubbel zelf te proeven of cadeau te doen, is de bierborrelbox online te bestellen. De box is gevuld met een Suker surep dubbel bier (33 cl), Zeebodem Saison bier (33 cl), Schuitje Zuiderzeekaas, Friese turfgerookte droge worst, Zaanse mosterd en Boerderijchips. De prijs hiervoor bedraagt € 27,50 incl. verzendkosten. De boxen zijn verkrijgbaar, zolang de voorraad strekt.

Foodcurators

Deze design studio – in 2012 opgericht door Digna Kosse en Lucas Mullié, professionals op het gebied van ontwerpen én koken - is actief op het snijvlak van voedsel en design. Gedreven door een fascinatie voor zowel industriële als ambachtelijke voedselproductie speelt ook de relatie tussen tijd en voedsel een belangrijke rol in hun werk. Foodcurators.nl
Topics:Cultuur
Trefwoorden: museum, bier, Zuiderzee

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.