Geplaatst op: 19-04-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Eén overkoepelend toeristisch merk voor Waddengebied

Eén overkoepelend toeristisch merk voor Waddengebied

De merken WADtodo en Visit Wadden gaan samen verder onder de vlag van Visit Wadden. Het merk WADtodo houdt hiermee op te bestaan, wat inhoudt dat de marketinginspanningen voor zowel de Waddenkust als de Waddeneilanden vanuit Visit Wadden gedaan worden. 

Hiermee wordt Visit Wadden het overkoepelende merk voor alle marketingactiviteiten rondom het volledige waddengebied. Het (inter)nationaal onder de aandacht brengen van de Waddeneilanden gebeurt nog steeds in opdracht van de provincie Fryslân. Samen met de regionale marketingorganisaties en VVV’s werkt Visit Wadden aan het bevorderen van duurzaam toerisme in en rondom de Wadden.

Hoe zat het ook alweer in elkaar?

Bij het onder de aandacht brengen van de Waddeneilanden bij potentiële bezoekers werd gewerkt met WADtodo. Dit merk was specifiek gericht op het stimuleren van duurzaam toerisme naar de vijf eilanden. In 2018 is Visit Wadden ontstaan vanuit de wens het hele waddengebied, welke zich uitstrekt over de kustlijn van Noord-Holland, Friesland en Groningen, sterker in de markt te plaatsen. De marketingwerkzaamheden voor Visit Wadden werden en worden worden gezamenlijk uitgevoerd door Holland boven Amsterdam, Merk Fryslân en Marketing Groningen. Daarbij ligt de focus vooral op het vaste land, maar is er tevens aandacht voor de eilanden. De organisatie fungeert als basis voor bezoekers waarmee een directe verbinding is met regionale en lokale partijen.

Sterker met één merk

Waar er eerst vanuit is gegaan dat de twee verschillende merken elkaar zouden versterken, is het nu duidelijk geworden dat dit niet altijd het geval is. De doelgroepen van de eilanden en het waddenkust gebied liggen erg dicht bij elkaar, waardoor de communicatie naar deze groepen nagenoeg hetzelfde is. Daarnaast hebben zowel WADtodo als Visit Wadden de opgave om het seizoen te verlengen en duurzaam toerisme te versterken. De samenvoeging van beide merken is daarom een logisch gevolg.

Dat betekent dat alle communicatiekanalen van WADtodo over worden geheveld naar Visit Wadden. Zo zijn inmiddels de website en de social kanalen geïntegreerd in visitwadden.nl en zijn, voor zover mogelijk, de social kanalen van WADtodo gekoppeld aan de Visit Wadden kanalen. Alle overige (offline) uitingen worden ook vervangen door Visit Wadden uitingen. Waar de eilandfans eerst alleen het waddenkust gebied doorreisden om vervolgens de boot te pakken, wordt deze groep nu uitgedaagd dit te combineren met het verkennen van het vasteland. 

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, vvv's, friesland, waddeneilanden, groningen, noord-holland

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
03/12/24
Exclusief voor leden
Cathay Pacific naar Brussel en München
Vanaf de zomer 2025 breidt airline Cathay Pacific haar netwerk uit met rechtstreekse vluchten tussen Hongkong-München en Hongkong-Brussel. Voor het eerst voegt de luchtvaartmaatschappij München toe aan haar portfolio, terwijl ook de route vanuit Brussel weer wordt hervat.
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
03/12/24
Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.
03/12/24
Exclusief voor leden
Omzet vrijetijdssector groeit met vijf procent in derde kwartaal
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector is in het derde kwartaal van 2024 met zo’n vijf procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het CBS.
02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...