Geplaatst op: 19-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Dolfinarium verkoopt 12 dieren om rest meer ruimte te geven

Dolfinarium verkoopt 12 dieren om rest meer ruimte te geven

Het Dolfinarium in Harderwijk gaat een aantal dieren verkopen om de resterende dieren meer ruimte te geven. Na jaren van reorganisaties en een financiële injectie van het moederbedrijf Aspro schreef het bedrijf weer zwarte cijfers maar dook door corona weer in de min. 

Het zeezoogdierenpark wordt meer en meer gecombineerd met ‘leisure’ acitiviteiten. Met de introductie van twee waterspeeltuinen ‘Waterpret’ is daar reeds een begin mee gemaakt.

Educatie en natuurlijk gedrag van de dieren voorop

Het zeezoogdierenpark moet evolueren naar een moderne dierentuin waar educatie en het natuurlijk gedrag van de dieren in de voorstellingen voorop staat. Ook krijgen de dieren meer ruimte en natuurlijke verblijven. Een aantal adviezen uit het visitatierapport van november 2019 zijn inmiddels overgenomen. Zo zijn nieuwe educatieve ruimtes ontwikkeld en wordt tijdens de voorstellingen alleen natuurlijk gedrag van de dieren getoond. De thema’s waar het Dolfinarium vanaf heden nadrukkelijk aandacht aan geeft in dierenpresentaties zijn: natuurbehoud, zorg voor de natuur, biodiversiteit, de soort en het soorteigen gedrag, de natuurlijke habitat van dieren, bedreigingen voor de dieren veroorzaakt door de mens, vervuiling van het leefgebied, ecologie en natuurlijk gedrag (van dieren onder menselijke zorg).

12 dieren gaan naar China

Het Dolfinarium maakt in 2021 meer ruimte voor de huidige dieren door 12 dieren vanuit het Dolfinarium naar andere parken te verplaatsen. Daarmee is het tevens mogelijk resterende diersoorten een nieuwere en diepere verblijven te geven. Aan de bestaande verblijven worden natuurlijkere elementen toegevoegd. World Animal Protection is niet gerust op de verhuizing van de dieren naar China. Zij zien het als een bezuinigingsmaatregel en zien geen garanties dat met deze dieren in China niet wordt gefokt of ze niet worden ingezet voor dieronwaardig entertainment. De meeste dieren (75%) van het Dolfinarium zijn daar geboren. Voor het laatst in 2017 toen in Europees verband is besloten het voortplantingsprogramma te staken. 

EAAM geaccrediteerd

Het Dolfinarium is geen lid meer van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen en de Club van Elf. Tijdens de reorganisatie is besloten de focus te richten op het lidmaatschap van de EAAM (European Association for Aquatic Mammals). Het EAAM is een internationaal netwerk dat zich specialiseert op het gebied van zeezoogdieren conservatie en werkt met professionals zoals biologen, dierenartsen, onderzoekers etc (sinds 1972). Het Dolfinarium is door het EAAM geaccrediteerd. Dat betekent dat controle en naleving op alle door EAAM internationaal voorgeschreven standaarden door de jaren heen met de EAAM parkvisitaties akkoord zijn bevonden.

Negatief resultaat door corona

Het Dolfinarium schreef voor de conronacrisis zwarte cijfers met zo'n half miljoen bezoekers. Dat resultaat werd bereikt door diverse reorganisaties en het verlagen van de kosten. Moederbedrijf Aspro Group heeft het bedrijf eerder ‘gered’ met een kapitaalinjectie van 2,5 miljoen euro. De coronacrisis heeft in 2020 echter tot een negatief resultaat geleid vanwege de sluiting van dierentuinen en het maximaal gestelde aantal parkbezoekers per dag.

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.