Geplaatst op: 20-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Streep door grote Fieldlabs Evenementen

Streep door grote Fieldlabs Evenementen

De twee grote Fieldlabexperimenten zijn geschrapt. Die in Breda gaat definitief niet door en die in Lichtenvoorde wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dat bleek gisteren na een verhitte discussie in de samenleving waarover we eerder berichtten. 

Nog voordat de gemeenteraad burgemeester Paul Depla over de mogelijke evenementenvergunning aan de tand kon voelen, trok hij zelf de stekker uit het evenement. Belangrijkste redenen waren de negatieve adviezen van de regionale GGD en politie. Volgens de gemeente liepen de emoties over het fieldlab de afgelopen dagen ontzettend hoog op. Dit leidde tot enerzijds een hele grote belangstelling voor de tickets van het evenement en anderzijds tot onbegrip van mensen die het evenement in schril contrast vinden staan tot de gesloten horeca en overvolle ziekenhuizen. Door deze maatschappelijke onrust zijn de omstandigheden van het evenement zo veranderd dat het leidt tot onaanvaardbare risico’s voor de openbare en veiligheid. 

Burgemeester Paul Depla: "De politie krijgt steeds meer signalen dat 538 Oranjedag voor- en tegenstanders van het coronabeleid en de fieldlabs aan zal trekken met alle veiligheidsrisico’s van dien. Als burgemeester sta ik pal voor de veiligheid van de politieagenten, omwonenden en bezoekers van het evenement. Ik betreur het, maar op basis van deze informatie kan ik niet anders dan geen vergunning verlenen voor 538 Oranjedag op 24 april op het Chasséveld.”

Hoe begrijpelijk de beslissing om de grote Fieldlab experimenten niet door te laten gaan, missen we nu wel een kans om de opgedane ervaring bij kleine bijeenkomsten te testen bij grote evenementen. De komende periode staan alleen de Mudmasters in de Haarlemmermeer (9.000 deelnemers) en de voorstellingen van het Eurovisie Songfestival (elk 3.500 deelnemers) op het programma. Overigens zijn de Fieldlabs Evenementen, niet te verwarren met Testen voor Toegang, heel erg goedkoop. De organisatie van het gedragsonderzoek rond 21 reeds georganiseerde evenementen kostte iets meer dan 2,7 miljoen euro. In Testen voor Toegang gaat maximaal 925 miljoen euro zitten. 

Trefwoorden: evenementen, festivals, pilots, experimenten, corona, crisis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.