Geplaatst op: 20-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Streep door grote Fieldlabs Evenementen

Streep door grote Fieldlabs Evenementen

De twee grote Fieldlabexperimenten zijn geschrapt. Die in Breda gaat definitief niet door en die in Lichtenvoorde wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dat bleek gisteren na een verhitte discussie in de samenleving waarover we eerder berichtten. 

Nog voordat de gemeenteraad burgemeester Paul Depla over de mogelijke evenementenvergunning aan de tand kon voelen, trok hij zelf de stekker uit het evenement. Belangrijkste redenen waren de negatieve adviezen van de regionale GGD en politie. Volgens de gemeente liepen de emoties over het fieldlab de afgelopen dagen ontzettend hoog op. Dit leidde tot enerzijds een hele grote belangstelling voor de tickets van het evenement en anderzijds tot onbegrip van mensen die het evenement in schril contrast vinden staan tot de gesloten horeca en overvolle ziekenhuizen. Door deze maatschappelijke onrust zijn de omstandigheden van het evenement zo veranderd dat het leidt tot onaanvaardbare risico’s voor de openbare en veiligheid. 

Burgemeester Paul Depla: "De politie krijgt steeds meer signalen dat 538 Oranjedag voor- en tegenstanders van het coronabeleid en de fieldlabs aan zal trekken met alle veiligheidsrisico’s van dien. Als burgemeester sta ik pal voor de veiligheid van de politieagenten, omwonenden en bezoekers van het evenement. Ik betreur het, maar op basis van deze informatie kan ik niet anders dan geen vergunning verlenen voor 538 Oranjedag op 24 april op het Chasséveld.”

Hoe begrijpelijk de beslissing om de grote Fieldlab experimenten niet door te laten gaan, missen we nu wel een kans om de opgedane ervaring bij kleine bijeenkomsten te testen bij grote evenementen. De komende periode staan alleen de Mudmasters in de Haarlemmermeer (9.000 deelnemers) en de voorstellingen van het Eurovisie Songfestival (elk 3.500 deelnemers) op het programma. Overigens zijn de Fieldlabs Evenementen, niet te verwarren met Testen voor Toegang, heel erg goedkoop. De organisatie van het gedragsonderzoek rond 21 reeds georganiseerde evenementen kostte iets meer dan 2,7 miljoen euro. In Testen voor Toegang gaat maximaal 925 miljoen euro zitten. 

Trefwoorden: evenementen, festivals, pilots, experimenten, corona, crisis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.