Geplaatst op: 22-04-2021
Auteur: NRIT redactie

Koning bezoekt organisatie Eurovisie Songfestival

Koning bezoekt organisatie Eurovisie Songfestival
Komt Rotterdam dit jaar binnen bij 180 miljoen kijkers?
Koning Willem-Alexander heeft vanmorgen een werkbezoek gebracht aan de organisatie van het Eurovisie Songfestival (ESF) dat op dinsdag 18 mei van start gaat in Rotterdam Ahoy.

Koning Willem-Alexander sprak tijdens zijn bezoek met verschillende teams over de uitdagingen die bij live muziekshows van deze omvang komen kijken. Tijdens een rondetafelgesprek werd ingegaan op de organisatorische, technische, logistieke en creatieve ontwikkelingen sinds de start van de voorbereidingen. Ook de impact van de coronapandemie kwam hierbij aan de orde.

Rondleiding in Ahoy

De Koning kreeg daarnaast een rondleiding in de arena van Ahoy waar de opbouw van het ESF in volle gang is. Verschillende Nederlandse facilitaire bedrijven zijn hierbij betrokken. Hij sprak met mensen die zich achter de schermen bezighouden met de productie, licht, geluid en techniek en kreeg een toelichting op het ontwerp van het decor. Vervolgens kreeg hij ook een inkijkje in Nederlands grootste ‘Front of House’, van waaruit alle techniek bediend wordt.
Tenslotte sprak hij met een aantal van de ruim 600 vrijwilligers die actief zijn voor het ESF.

Honderdtachtig miljoen kijkers

Met meer dan honderdtachtig miljoen kijkers, drie live TV-shows en 39 deelnemende landen is het ESF het grootste live muziekevenement ter wereld. Met de overwinning van Duncan Laurence kwam na 44 jaar het ESF weer terug naar Nederland. Vanwege de uitbraak van het coronavirus werd het evenement een jaar uitgesteld. De 65ste editie van het ESF vindt nu plaats tussen 18 en 22 mei en wordt een internationale showcase van Nederlandse creativiteit en media-innovatie. Het evenement, een samenwerking tussen NPO, NOS en AVROTROS, heeft dit jaar als thema ‘Open Up’ waarbij onderwerpen als inclusiviteit en diversiteit centraal staan.
Trefwoorden: Songfestival, koning, werkbezoek, Rotterdam, Ahoy

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...