Geplaatst op: 23-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties
Afbeelding van Frauke Riether via Pixabay

Een meerderheid van de Nederlanders wil zich voor een dagje uit niet laten testen op corona. Nog eens de helft van hen valt af als ze daar zelf (deels) voor moeten betalen. Al met al is maar 21% van de Nederlanders bereid zich voor een dagje uit te laten testen en daarvoor te betalen. Daarmee lijkt een testsamenleving op dit moment geen haalbaar idee voor de dagrecreatie. Daar tegenover staat dat de bereidheid om na het verlichten van de maatregelen op stap te gaan heel groot is. Van alle Nederlanders gaat er dan 72% een dagje erop uit. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect, op verzoek van Libéma, onder ruim duizend Nederlanders. 

Markteffect heeft in opdracht van Libéma 1.010 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 75 jaar ondervraagd tussen 15 en 19 april 2021. De resultaten zijn representatief en gewogen naar geslacht, leeftijd en regio. 

Nederlanders zien nut van testen op outdoor doorstroomlocaties niet in

"Mensen hebben het idee dat outdoor doorstroomlocaties zoals dierentuinen gewoon veilig zijn en zien daarom het nut van testen veel minder in", stelt Leentje Lips, divisiedirecteur bij Libéma. "En dat gevoel delen we: er is veel ruimte, het is in de buitenlucht en er is vorig jaar al aangetoond dat het gewoon goed geregeld is. We zijn er dan ook van overtuigd dat we vanaf 11 mei op een veilige manier weer open zouden kunnen zonder deze extra maatregel.” 

Grote wens om er op uit te trekken

Nederlanders willen er graag weer op uit trekken. Dat mogen we wel concluderen uit het onderzoek van Markteffect. Een ruime meerderheid (72%) hebben plannen voor een dagje uit als dat binnen de mogelijkheden valt. Van de 28% die daar geen behoefte aan heeft, zijn niet willen testen, drukte en liever even afwachten de belangrijkste redenen. Als we er weer op uit mogen trekken gaan de meeste mensen uit eten (23%), naar het terras (14%), het dierenpark (9%), winkelen (8%) of een attractiepark (7%). 

Testen niet populair

Dat Nederlanders zich niet graag laten testen voor een dagje uit blijkt keihard uit dit onderzoek. Minder dan de helft (44%) van de Nederlanders is bereid zichzelf en zijn gezin te laten testen voor een dagje uit. Ze vinden het veel gedoe, het belemmert de spontaniteit, zijn tegen testen zonder klachten of vinden testen geen pretje. Ook zijn er respondenten die liever wachten tot alles weer normaal open is. Van degene die zich zou willen laten testen is slechts de helft bereid hiervoor te betalen. Effectief is 21% van de Nederlanders bereid om zich te laten testen én daarvoor te betalen. Van degene die wil betalen, ligt de prijs die ze willen betalen gemiddeld op 9 euro. Maar al vanaf een prijs van 5 euro daalt de groep die zowel willen laten testen en betalen naar nog maar 12% van de Nederlanders. 

Testbereidheid van Nederlanders voor een dagje uit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Lage testbereidheid voor outdooractiviteiten

De testbereidheid verschilt overigens sterk per type vrijetijdsbesteding. Voor een restaurant (78%) of concert/theater (75%) is de testbereidheid veel hoger dan voor een attractiepark (64%) outdoor evenement (63%),  dierenpark (61%) of terras (56%). Over het algemeen is de testbereidheid voor indooractiviteiten veel hoger dan voor outdooractiviteiten. 

Testbereidheid naar type vrijetijdsactiviteit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Abonneehouders helemaal negatief over testen

Ook abonnementhouders zijn volgens het onderzoek niet bereid om de extra moeite te doen van een sneltest voor een dagje uit. Tweederde van de ondervraagden geeft aan het abonnement niet te verlengen als er eerst een betaalde sneltest gedaan moet worden voor een bezoek. Hierdoor komt duurzaam bezoek aan dagattracties onder druk te staan, aldus Markteffect.  "Abonnees zijn ontzettend belangrijk voor de dierenparken", reageert Lips. "Ze zijn onze trouwste bezoekers en ook tijdens de corona-crisis hebben ze ons onvoorwaardelijk gesteund. Het feit dat zij niet willen testen, nemen we heel serieus, want we willen hen ook graag weer verwelkomen vanaf 11 mei.”

Link: https://www.markteffect.nl/meer/nieuws/groot-deel-nederlanders-wil-niet-testen-voor-dagje-uit
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, dagrecreatie, cultuur, evenementen, corona, crisis, testen

CELTH



||| Nieuws |||

26/03/25
Investering in brug maakt doorfietsroute Houten Castellum - Utrecht Science Park mogelijk
De doorfietsroute Houten Castellum - Utrecht Science Park (USP) is een stap dichter bij de uitvoering. De investering voor de ombouw van de brug over snelweg A12 komt er. Meer mensen uit de regio kunnen dan op de fiets naar het bekende recreatiegebied Kromme Rijn.
25/03/25
Exclusief voor leden
Opleiding ‘Medewerker recreatieve attracties’ van start
Attractiepark Bobbejaanland en de Vlaamse dienst voor opleidingen VDAB slaan de handen in elkaar om werkzoekenden een kans te bieden door middel van de opleiding ‘Medewerker recreatieve attracties’.
24/03/25
Portlantis: Nieuw opvallend bezoekerscentrum Rotterdamse haven
Dit weekend is een interactief ervaringscentrum op Maasvlakte 2 geopend. Portlantis, zoals het centrum heet, belooft een unieke kijkervaring te bieden op de Rotterdamse haven. Het opvallende gebouw, ontworpen door architectenbureau MVRDV, zal dienen als een plek waar bezoekers de betekenis en toekomst van de haven kunnen ontdekken.
24/03/25
Exclusief voor leden
Voor 7,5 tot 9% huishoudens is de auto té duur
In de toeristische sector lijkt het alsof iedereen over een auto beschikt. Dat is natuurlijk niet zo omdat autorijden té duur is voor veel huishoudens en de Tweede Kamer wilde weten hoe hoog dat percentage is. Tussen de 7,5 en 9% van de Nederlandse huishoudens heeft géén auto omdat het té duur is, schat KiM in.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kansen voor meer recreatie in Gouden Randen van de Veluwe
Op het Veluwecongres 2025 is het onderzoek 'Meer ruimte voor recreatie op de Veluwe' gepresenteerd. In het onderzoek staan de mogelijkheden centraal om de flanken van de Veluwe, de zogenaamde Gouden Randen, toeristisch-recreatief te ontwikkelen om daarmee toekomstige druk op het Veluwemassief te voorkomen.
24/03/25
Provincies verstevigen toeristisch-recreatieve samenwerking
De Nederlandse provincies pleiten samen een vitaal en toekomstgericht aanbod van vrijetijdsvoorzieningen. Toegang tot voldoende mogelijkheden voor buitenrecreatie is essentieel voor het welbevinden van iedereen.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...