Geplaatst op: 23-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties
Afbeelding van Frauke Riether via Pixabay

Een meerderheid van de Nederlanders wil zich voor een dagje uit niet laten testen op corona. Nog eens de helft van hen valt af als ze daar zelf (deels) voor moeten betalen. Al met al is maar 21% van de Nederlanders bereid zich voor een dagje uit te laten testen en daarvoor te betalen. Daarmee lijkt een testsamenleving op dit moment geen haalbaar idee voor de dagrecreatie. Daar tegenover staat dat de bereidheid om na het verlichten van de maatregelen op stap te gaan heel groot is. Van alle Nederlanders gaat er dan 72% een dagje erop uit. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect, op verzoek van Libéma, onder ruim duizend Nederlanders. 

Markteffect heeft in opdracht van Libéma 1.010 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 75 jaar ondervraagd tussen 15 en 19 april 2021. De resultaten zijn representatief en gewogen naar geslacht, leeftijd en regio. 

Nederlanders zien nut van testen op outdoor doorstroomlocaties niet in

"Mensen hebben het idee dat outdoor doorstroomlocaties zoals dierentuinen gewoon veilig zijn en zien daarom het nut van testen veel minder in", stelt Leentje Lips, divisiedirecteur bij Libéma. "En dat gevoel delen we: er is veel ruimte, het is in de buitenlucht en er is vorig jaar al aangetoond dat het gewoon goed geregeld is. We zijn er dan ook van overtuigd dat we vanaf 11 mei op een veilige manier weer open zouden kunnen zonder deze extra maatregel.” 

Grote wens om er op uit te trekken

Nederlanders willen er graag weer op uit trekken. Dat mogen we wel concluderen uit het onderzoek van Markteffect. Een ruime meerderheid (72%) hebben plannen voor een dagje uit als dat binnen de mogelijkheden valt. Van de 28% die daar geen behoefte aan heeft, zijn niet willen testen, drukte en liever even afwachten de belangrijkste redenen. Als we er weer op uit mogen trekken gaan de meeste mensen uit eten (23%), naar het terras (14%), het dierenpark (9%), winkelen (8%) of een attractiepark (7%). 

Testen niet populair

Dat Nederlanders zich niet graag laten testen voor een dagje uit blijkt keihard uit dit onderzoek. Minder dan de helft (44%) van de Nederlanders is bereid zichzelf en zijn gezin te laten testen voor een dagje uit. Ze vinden het veel gedoe, het belemmert de spontaniteit, zijn tegen testen zonder klachten of vinden testen geen pretje. Ook zijn er respondenten die liever wachten tot alles weer normaal open is. Van degene die zich zou willen laten testen is slechts de helft bereid hiervoor te betalen. Effectief is 21% van de Nederlanders bereid om zich te laten testen én daarvoor te betalen. Van degene die wil betalen, ligt de prijs die ze willen betalen gemiddeld op 9 euro. Maar al vanaf een prijs van 5 euro daalt de groep die zowel willen laten testen en betalen naar nog maar 12% van de Nederlanders. 

Testbereidheid van Nederlanders voor een dagje uit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Lage testbereidheid voor outdooractiviteiten

De testbereidheid verschilt overigens sterk per type vrijetijdsbesteding. Voor een restaurant (78%) of concert/theater (75%) is de testbereidheid veel hoger dan voor een attractiepark (64%) outdoor evenement (63%),  dierenpark (61%) of terras (56%). Over het algemeen is de testbereidheid voor indooractiviteiten veel hoger dan voor outdooractiviteiten. 

Testbereidheid naar type vrijetijdsactiviteit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Abonneehouders helemaal negatief over testen

Ook abonnementhouders zijn volgens het onderzoek niet bereid om de extra moeite te doen van een sneltest voor een dagje uit. Tweederde van de ondervraagden geeft aan het abonnement niet te verlengen als er eerst een betaalde sneltest gedaan moet worden voor een bezoek. Hierdoor komt duurzaam bezoek aan dagattracties onder druk te staan, aldus Markteffect.  "Abonnees zijn ontzettend belangrijk voor de dierenparken", reageert Lips. "Ze zijn onze trouwste bezoekers en ook tijdens de corona-crisis hebben ze ons onvoorwaardelijk gesteund. Het feit dat zij niet willen testen, nemen we heel serieus, want we willen hen ook graag weer verwelkomen vanaf 11 mei.”

Link: https://www.markteffect.nl/meer/nieuws/groot-deel-nederlanders-wil-niet-testen-voor-dagje-uit
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, dagrecreatie, cultuur, evenementen, corona, crisis, testen

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...