Geplaatst op: 26-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Slechtste jaar ooit voor de Efteling

Slechtste jaar ooit voor de Efteling

Vorig jaar was voor attractiepark de Efteling het slechtste jaar ooit. Dat stelt algemeen directeur Fons Jurgens naar aanleiding van de jaarcijfers over 2020. Door verplichte sluitingen, capaciteitsbeperkingen en hogere kosten vanwege corona liep de omzet fors terug en dook het park in de rode cijfers. Toch is het park niet in gevaar en spreekt Jurgens van een solide financiële basis.

In 2020 liepen de bedrijfsopbrengsten met 38% terug tot 140 miljoen euro. De winst uit 2019 (19 miljoen euro) sloeg om naar een verlies van 14,5 miljoen euro. Het park was in 2020 totaal 14 weken gesloten en veel overnachtingen in de hotels en vakantieparken konden niet doorgaan. Later kon het park vanwege de maatregelen maar op een beperkte capaciteit draaien. Daardoor daalde het aantal bezoekers met maar liefst 45% naar 2,9 miljoen. Als gevolg daarvan zat een deel van de 3.000 medewerkers thuis. Om de verliezen te beperken werden veel kostenbesparende maatregelen getroffen om  de continuïteit van het park te bewaken. 

Slecht jaar op een gezonde basis

Algemeen Directeur Fons Jurgens licht toe: "Door corona moesten we stevig op de rem, maar we zien dat de maatregelen goed effect hebben gehad. Het bezoekersaantal dat we ondanks de sluiting hebben behaald valt uiteindelijk mee. Ik ben trots op de hoge gastwaardering van 8,4 voor het park en op onze betrokken, veerkrachtige medewerkers. We hebben veel van hen gevraagd in deze moeilijke periode. Mede dankzij de NOW-regeling van de overheid, onze financiers en aandeelhouder Stichting Natuurpark de Efteling kunnen we voorzichtig, positief vooruitkijken. 2020 was het slechtste jaar ooit, maar de Efteling heeft een gezonde financiële basis opgebouwd, waar we nu de vruchten van plukken. En als de vaccins hun werk doen en we vanaf 11 mei weer open mogen, kunnen we tenminste weer gaan opbouwen.”

Hoogtepunten

De Efteling kende in 2020 ook hoogtepunten. Op 20 juni werd de familieachtbaan Max & Moritz geopend. Een dubbele achtbaan, gebaseerd op het bekende Duitse beeldverhaal over twee kwajongens en hun streken. Tussen 8 oktober en 15 november was elke avond Aquanura met een zachte G te zien, met hits van zanger Guus Meeuwis. Tot aan de vervroegde sluiting van de Winter Efteling konden gasten genieten van de nieuwe Warme Winter Weide.

Trefwoorden: attractieparken, Noord-Brabant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.