Geplaatst op: 29-04-2021
Auteur: Marc Gerlings

Populair Ledig Erf wordt autoluw

Populair Ledig Erf wordt autoluw
De gemeente geeft deze impressie van een autoluw Ledig Erf. Foto: gemeente Utrecht
Ledig Erf in Utrecht biedt een bioscoop, horeca en winkels. Het is een geliefde plek voor bezoekers van de stad. De gemeente peilde of deze straat en het plein autoluw gemaakt moest worden. Dat gebeurt dit jaar.

Het college verwacht met dit voorstel een goede balans te hebben gevonden tussen het aantrekkelijker maken van het gebied en het bereikbaar houden van de stad. De afgelopen jaren was al een flinke toename te zien van het aantal fietsers en voetgangers. De verwachting is dat die trend de komende jaren doorzet. Tegelijkertijd nam het aantal auto’s af en verdween buslijn 12 met de komst van de Uithoflijn. De nieuwe inrichting sluit beter aan op de wensen van huidige en toekomstige gebruikers van het gebied.

Reacties

De participatie bestond uit een online enquête, gesprekken met betrokkenen en een gesprek met een klankbordgroep. Zo’n 3000 mensen reageerden op de enquête over de zes varianten voor de Zuidpoort die de gemeente begin dit jaar voorlegde. Verblijfskwaliteit, groen, veiligheid en fietsen kwamen hieruit naar voren als belangrijkste aandachtspunten. Meer dan de helft van de respondenten (56 procent) koos voor een variant waarbij het Ledig Erf autoluw wordt. Zorgen werden met name geuit over het drukker worden van andere wegen en de gevolgen voor bestemmingsverkeer in de buurten rond de Zuidpoort.
Trefwoorden: Utrecht, bezoeker, autoluw, beleid

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...