Geplaatst op: 29-04-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toeristische sector heeft grote behoefte aan jong talent

Innovatieve studenten nu nodig voor toerisme en recreatie

Toeristische sector heeft grote behoefte aan jong talent
Young professionals om toerisme duurzaam te ontwikkelen zijn hard nodig. Foto: Iris van den Broek / RP
Toerisme en recreatie zijn kansrijke sectoren van onze economie. De gastvrijheidssector is economisch gezien al groter dan de sector landbouw en over een paar jaar haalt het de bouwsector in. Die groei kan alleen als de nieuwe generatie studenten met lef het nieuwe toerisme ná de coronapandemie vormgeeft. De zeven hogescholen die opleidingen toerisme en leisure aanbieden dagen de jongeren uit.

Het zijn bizar rare tijden omdat in het pré-coronajaar 2019 de Nederlandse economie 91,2 miljard euro toeristisch recreatieve bestedingen ontving (4,4% van het BBP). Door de coronamaatregelen en reisrestricties is dat fors onderuit gegaan. Is daarmee alles verloren? De bungalowparken en campings maken een bloeiperiode door. Voor de meivakantie van 2021 zijn de vakantieparken vol. Ook is er al een run op plaatsen voor de zomer. Voor het tweede jaar op rij ontdekt de Nederlander hoe divers en prachtig het eigen land is. Om daar goed mee om te gaan hebben veel vakantieparken afgelopen jaar midden in de pandemie miljoenen euro’s geïnvesteerd. Die groei heeft knappe koppen en vakmensen nodig; Young professionals om toerisme duurzaam te ontwikkelen en bezoekers in goede banen kunnen leiden.

Betere oplossingen nodig voor recreatie

De keerzijde van de pandemie is dat recreatie, parken- en natuurgebieden overstroomd worden door bezoekers. Deze bezoekers willen meer service zodat overal foodtrucks en to-go oplossingen uit de grond springen. De vrijetijdssector heeft afgelopen zomer snel adequaat gereageerd op de pandemie. Een nieuwe generatie, opgeleid via de hogescholen toerisme, kan meer doen voor gastvrije en duurzame oplossingen en herstel van de sector. Als de maatschappij weer open kan, is de verwachting dat Nederlanders met een zucht van verlichting extra vakanties en weekendjes weg boeken. Dan gaan we ook weer op reis.

"Juist nu toerisme studeren”

"We hebben jonge hemelbestormers nodig- de mouwopstropers, de doeners en de creatievelingen!” meldt Frank Oostdam directeur van reisbrancheorganisatie ANVR (290 aangesloten reisorganisaties). ANVR wil graag de talenten op alle niveaus in de reiswereld vasthouden. De beelden van stilstaande vliegtuigen en lege stranden en centra op bekende vakantiebestemmingen in binnen- en buitenland leiden ertoe dat ouders nu aan hun pubers vragen: "weet je zeker dat je toerisme of vrije tijd wilt studeren?” "Juist nu wel”, meldt woordvoerder Marieke van Meurs van zeven hogescholen die toerisme bieden, verenigd in overlegorgaan Landelijk Overleg Tourism Management (LOTM). "Nu hebben we een generatie nodig die de ingeslagen weg naar duurzaam toerisme verder helpt ontwikkelen binnen Nederland en daarbuiten. Help deze groeisector met je enthousiasme en innovatie. Meld je aan voor een van de toeristische opleidingen en pak die uitdaging op.” Is de uitdaging zo groot? De cijfers maken alles haarscherp.

Tientallen miljoenen bezoekers slim en gastvrij ontvangen

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) berekende vóór de coronacrisis dat Nederland in 2030 waarschijnlijk ruim 31 miljoen buitenlandse toeristen ontvangt (2019: 20,1 miljoen). De verwachting is dat de coronacrisis nauwelijks dit cijfer naar beneden haalt. Ondertussen hebben 17 miljoen Nederlanders hun land weer ontdekt. Zij blijven dat nog een aantal jaren doen, is de verwachting van brancheorganisatie Gastvrij Nederland (waarin onder meer VVV Nederland zit). De optelsom is eenvoudig maar die enorme vraag naar de besteding van vrije tijd heeft innovatie nodig. Het vraagt om duurzame oplossingen, belangrijk daarin is oplossingen waarin duurzaamheid centraal staat en waar gekeken wordt naar onderscheidend toeristisch aanbod (genoemd door DMO’s in het 10 punten plan).

Grote challenge

De gastvrijheidssector is een warme sector die volgens het rapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’ (april 2021) veel bijdraagt aan ons maatschappelijk geluk. Deze sector levert nu al 800.000 banen op en van de onderzochte bedrijven in het rapport meldt 96% dat het geld oplevert voor andere bedrijven, inwoners en overheid. Dat geld is voor de volgende generatie wat minder interessant, waarschijnlijk steken zij wel graag de handen uit de mouwen voor innovatie in toeristische bedrijven, steden en regio’s in ons land. Dat is nog eens een real life challenge en die vind je bij de hogescholen toerisme en leisure.
Trefwoorden: opleiding, toerisme, corona, innovatie, recreatie, toerisme, maatschappelijk

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.