Geplaatst op: 30-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Helft Nederlanders heeft vakantieplannen voor komende zomer

Senioren verwachten minder vaak op vakantie te gaan

Helft Nederlanders heeft vakantieplannen voor komende zomer
Photo by Asad Photo Maldives from Pexels

De komende zomer wil ruim de helft van de Nederlanders beslist/waarschijnlijk op vakantie. Ondanks alle onzekerheid rond corona is het buitenland iets populairder dan eigen land. De meeste vakantieplannen moeten nog geboekt worden. Senioren zijn voorzichtiger en hebben minder vakantieplannen. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek onder ruim 3.000 consumenten dat Trends & Tourism half april heeft uitgevoerd naar vakantieplannen van een week of langer voor komende zomer.

Ruim 20% twijfelt nog over zomervakantie

52% van de Nederlanders geeft aan beslist/waarschijnlijk op vakantie te willen gaan komende zomer. Zo’n 22% twijfelt nog en 26% verwacht niet te gaan. In précoronajaren lag het aantal vakantieplannen rond de 65%. Opvallend is dat mannen (57%) en jongeren (67%) significant vaker op vakantie willen dan vrouwen (47%) en senioren (38%).

Iets meer plannen voor buitenland dan voor eigen land

Ondanks alle onzekerheid willen de meeste Nederlanders naar het buitenland (48%). Dat is veel minder dan précoronajaren toen 70% tot 75% van alle zomervakantieplannen voor het buitenland was. Zo’n 44% wil de zomervakantie in Nederland doorbrengen. 8% heeft nog geen keuze gemaakt tussen eigen land en het buitenland. Spanje, Frankrijk en Duitsland zijn de populairste buitenlandse bestemmingen. In eigen land bestaan de meeste plannen voor Gelderland, Drenthe en Noord-Holland (incl. Texel).

De meeste vakanties moeten nog geboekt worden

Zo’n 45% van de vakantieplannen is reeds omgezet in een boeking. Van de vakantiegangers die komende zomer in eigen land willen blijven, heeft ruim de helft het verblijf al geboekt/geregeld (55%). Van de geplande buitenlandse vakanties is pas zo’n 40% geboekt.

Run op vakanties verwacht bij versoepelingen

Volgens Kees van der Most is er nog altijd veel onzekerheid in de markt. "Dat zie ik in het relatief lage aantal Nederlanders dat komende zomer op vakantie wil. Maar ook het feit dat buitenlandse vakantieplannen nog lang niet op niveau zijn, geeft aan dat Nederlanders nog onzeker zijn. Ook hangen er nog veel boekingen boven de markt en zien we een afwachtende houding bij de consument.”  Van der Most verwacht een run op vakanties als er aanzienlijke versoepelingen komen.

Trefwoorden: vakanties, onderzoek, vakantieplannen, corona, crisis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.