KLM verliest in eerste kwartaal 337 miljoen euro
Slechts 1,4 miljoen passagiers werden vervoerd in Q1.
Pieter Elbers president-directeur en CEO van KLM moet enorme verliezen incasseren en wijst daarbij op de rol om zo snel mogelijk te vaccineren. Mensen willen wel reizen maar de restricties houden hen tegen. "Om reizen weer mogelijk te maken, is de snelheid van vaccinatie essentieel. Tot die tijd is het van belang gerichte en effectieve maatregelen te hebben. KLM ondersteunt de EU-oproep tot een voortvarende opening van de grenzen binnen Europa."
In het eerste kwartaal van 2021 bedroeg de omzet van de KLM Groep €930 miljoen, een afname van 57 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2020. Het verlies kwam uit op €337 miljoen, vergeleken met een verlies van €275 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
Scherpe daling passagiers
KLM vervoerde in het eerste kwartaal van 2020 6,3 miljoen passagiers. In maart van dat jaar brak de coronapandemie uit. In 2021 werden in Q1 nog maar 1,4 miljoen passagiers vervoerd. Het staat in contrast met Q1 van 2019 toen 7,7 miljoen passagiers werden vervoerd.
Elbers: "Het herstel van de luchtvaart valt tegen door de reisrestricties in vele landen. Daarnaast hebben de specifieke Nederlandse testverplichtingen, die ook voor transferpassagiers op Schiphol gelden, een sterk negatief effect voor KLM. Door goede kostenbeheersing en zeer sterke vrachtvolumes, onder andere dankzij het vervoer van vaccins, is een deel van de negatieve impact op passage gemitigeerd."
Geef kleurcoderingen
Specifiek voor de Nederlandse markt, dringt KLM erop aan dat de inschatting van het risico op besmetting per land en regio wordt gedaan en de kleurcoderingen dus weer zoals voor de crisis worden gebruikt. Elbers: "Landen en regio’s met een lage besmettingsgraad kunnen zo op groen of geel worden gezet. Op die manier kunnen Nederlanders weer hun vakanties gaan boeken."
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: KLM, passagiers, jaarcijfers 2021