Geplaatst op: 10-05-2021

Veluwe bij ouderen favoriet, jongeren kiezen voor de stad

Veluwe bij ouderen favoriet, jongeren kiezen voor de stad
Afbeelding van FotoRieth via Pixabay

Als iedereen na 15 mei weer mag reizen naar het buitenland, gaat de voorkeur van de meeste Nederlanders toch uit naar een ‘veilige vakantie’ in eigen land. Degenen die wél de grens overgaan, verkiezen de auto boven het vliegtuig. De Ardennen en Duitsland worden dan gezien als de veiligste opties. Dit blijkt uit het Vakantie Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 12.000 Nederlanders. Zij hebben op basis van dit onderzoek een Top 100 van favoriete vakantiebestemmingen opgesteld.

"Het coronajaar heeft ons overduidelijk voorzichtiger gemaakt. Nederlanders spelen deze zomer liever op safe als het gaat om de vakantiebestemming”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. "Zelfs de vakantiegangers over de grens komen niet veel verder dan de ‘veilige havens’ Duitsland en de Ardennen. We moeten eerst even vertrouwen tanken, voordat we weer massaal met het vliegtuig naar verre oorden vertrekken.”

Veluwe favoriete streek bij jong en oud, maar jongvolwassenen gaan liever op stedentrip

De Veluwe lijkt als vakantielocatie onder senioren het meest te profiteren van de voorzichtigheid in boekingen. Hoewel zij de horeca hier erg mager vinden, zorgt het natuurschoon met de wandel- en fietsmogelijkheden ervoor dat deze streek de favoriete vakantiebestemming is. Jongvolwassenen vinden de Veluwe weliswaar ook de mooiste streek, maar - na alle coronabeperkingen - verkiezen zij een feestje boven rust. Een stedentrip staat duidelijk bovenaan de verlanglijst van 18- tot 30-jarigen, en dan bij voorkeur in Amsterdam.

Favoriete vakantielanden, -streken- en provincies in coronatijd
  1. Nederland
  2. Veluwe
  3. Limburg
  4. Gelderland
  5. Ardennen
  6. Zuid-Limburg
  7. Noord-Brabant
  8. Zeeland
  9. Duitsland
  10. Noord-Holland

In de download (onderaan) de top 100 van favoriete vakantiebestemmingen van Nederlanders

Utrecht is vooral een dagbestemming en geen vakantiebestemming

Opmerkelijk is dat de stad Utrecht totaal ontbreekt in de top 100 van favoriete vakantiebestemmingen. "Terwijl uit recent onderzoek is gebleken dat Utrecht de aantrekkelijkste stad is volgens de Nederlander, heeft de stad te weinig te bieden voor een vakantie. Het wordt eerder gezien als dagbestemming voor winkelen, horeca- en festivalbezoek. Gezinnen met kinderen gaan na een bezoek aan Het Spoorwegmuseum de stad weer uit”, zegt Beerda.

Volgens Beerda heeft Utrecht een sterke toeristentrekker nodig om meer toeristen te trekken: "Amsterdam kan hierbij als voorbeeld dienen. Deze stad heeft als favoriete vakantiestad op alle fronten het beste aanbod. Of het nu gaat om cultuur, winkelen, architectuur of uitgaan. De nummers twee en drie, Maastricht en Scheveningen, hebben naast hun kernaanbod van respectievelijk bourgondische sfeer en strandrecreatie ook een aantrekkelijk horeca-aanbod, waardoor mensen er langere tijd willen verblijven.”

Favoriete vakantieplaatsen in coronatijd
  1. Amsterdam
  2. Maastricht
  3. Scheveningen
  4. Den Haag
  5. Rotterdam

Onderzoek onder 12.000 volwassen Nederlanders

Het Vakantie Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en meet de reputatie van de favoriete vakantiebestemmingen van de Nederlandse bevolking. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende. Voor het onderzoek zijn in 2021 12.000 volwassenen ondervraagd. Het onderzoek kent twee fasen. Eerst wordt de spontane bekendheid van alle (binnen- en buitenlandse) vakantiebestemmingen onderzocht. Daarna worden de 100 meest genoemde landen, provincies, streken en plaatsen op 43 factoren onderzocht: merkkracht (= geholpen bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (21 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, bestemmingen, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, merken

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...