Geplaatst op: 11-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

Dag van het Nationaal Park zet groep 6 en 7 in actie met Tiny Tales

Dag van het Nationaal Park zet groep 6 en 7 in actie met Tiny Tales
Maandag 24 mei is het weer de Dag van het Nationaal Park. Deze 22ste editie staat in het teken van ‘The Next Generation’. Dat is in deze coronapandemie relevanter dan ooit.

Het Samenwerkingsverband Nationale Parken (SNP) vindt het belangrijk om kinderen bij de nationale parken te betrekken. Zo zou ieder kind voor zijn 12e levensjaar de kans moeten krijgen om tenminste één Nationaal Park te bezoeken. ‘De kinderen zijn de toekomst. Als zij ervaren hoe geweldig de natuur hier is, gaan zij daar op latere leeftijd ook beter voor zorgen,’ stelt Stefanie Boomsma, programmamanager van IVN Natuureducatie namens het SNP.

Groep 6 en 7 aan de slag met Tiny Tales

Om deze reden staat de Dag van het Nationaal Park dit jaar in het teken van de verhalenwedstrijd ‘Tiny Tales’ voor leerlingen van groep 6 en 7. Voor de basisscholen is een speciaal pakket ontwikkeld met daarin handige weetjes over de parken, welke planten en dieren er leven en welke nationale parken er in de buurt liggen. Kinderen moeten hierdoor meer bekend raken met de nationale parken die Nederland rijk is en daardoor ook hun ouders en overige familie inspireren naar een nationaal park te gaan. De winnende klas van de Tiny Tales wedstrijd zal welkom worden geheten in Nationaal Park Hollandse Duinen of Nationaal Park Lauwersmeer. Meer informatie over de verhalenwedstrijd.

De Dag van het Nationaal Park wordt in alle nationale parken van Europa ieder jaar gevierd op 24 mei. Voor deze dag is gekozen omdat op diezelfde datum in 1909 het allereerste nationaal park van Europa werd ingesteld: Sarek gelegen in Zweeds Lapland. Inmiddels telt Europa honderden nationale parken, waarvan er 21 in Nederland liggen. Het bekendste nationale park van Nederland is de Hoge Veluwe.

SNP is een samenwerkingsverband tussen de nationale parken van Nederland, de overheid, grondeigenaren, terreinbeheerders en natuurorganisaties. De belangrijkste partners zijn de Nederlandse nationale parken (uitgezonderd NP De Hoge Veluwe), het Ministerie van EZ (voorheen LNV), Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, LandschappenNL, de Federatie Particulier Grondbezit en IVN Natuureducatie. Het doel van de stichting is om van de Nationale Parken bijzondere en aantrekkelijke natuurgebieden maken. In de parken is ruimte voor natuurgerichte recreatie, onderzoek, voorlichting en educatie. 
Link: https://www.ivn.nl/nationale-parken/dag-van-het-nationaal-park
Trefwoorden: natuur, park, marketing

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...