Geplaatst op: 11-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

Dag van het Nationaal Park zet groep 6 en 7 in actie met Tiny Tales

Dag van het Nationaal Park zet groep 6 en 7 in actie met Tiny Tales
Maandag 24 mei is het weer de Dag van het Nationaal Park. Deze 22ste editie staat in het teken van ‘The Next Generation’. Dat is in deze coronapandemie relevanter dan ooit.

Het Samenwerkingsverband Nationale Parken (SNP) vindt het belangrijk om kinderen bij de nationale parken te betrekken. Zo zou ieder kind voor zijn 12e levensjaar de kans moeten krijgen om tenminste één Nationaal Park te bezoeken. ‘De kinderen zijn de toekomst. Als zij ervaren hoe geweldig de natuur hier is, gaan zij daar op latere leeftijd ook beter voor zorgen,’ stelt Stefanie Boomsma, programmamanager van IVN Natuureducatie namens het SNP.

Groep 6 en 7 aan de slag met Tiny Tales

Om deze reden staat de Dag van het Nationaal Park dit jaar in het teken van de verhalenwedstrijd ‘Tiny Tales’ voor leerlingen van groep 6 en 7. Voor de basisscholen is een speciaal pakket ontwikkeld met daarin handige weetjes over de parken, welke planten en dieren er leven en welke nationale parken er in de buurt liggen. Kinderen moeten hierdoor meer bekend raken met de nationale parken die Nederland rijk is en daardoor ook hun ouders en overige familie inspireren naar een nationaal park te gaan. De winnende klas van de Tiny Tales wedstrijd zal welkom worden geheten in Nationaal Park Hollandse Duinen of Nationaal Park Lauwersmeer. Meer informatie over de verhalenwedstrijd.

De Dag van het Nationaal Park wordt in alle nationale parken van Europa ieder jaar gevierd op 24 mei. Voor deze dag is gekozen omdat op diezelfde datum in 1909 het allereerste nationaal park van Europa werd ingesteld: Sarek gelegen in Zweeds Lapland. Inmiddels telt Europa honderden nationale parken, waarvan er 21 in Nederland liggen. Het bekendste nationale park van Nederland is de Hoge Veluwe.

SNP is een samenwerkingsverband tussen de nationale parken van Nederland, de overheid, grondeigenaren, terreinbeheerders en natuurorganisaties. De belangrijkste partners zijn de Nederlandse nationale parken (uitgezonderd NP De Hoge Veluwe), het Ministerie van EZ (voorheen LNV), Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, LandschappenNL, de Federatie Particulier Grondbezit en IVN Natuureducatie. Het doel van de stichting is om van de Nationale Parken bijzondere en aantrekkelijke natuurgebieden maken. In de parken is ruimte voor natuurgerichte recreatie, onderzoek, voorlichting en educatie. 
Link: https://www.ivn.nl/nationale-parken/dag-van-het-nationaal-park
Trefwoorden: natuur, park, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.